Whiplash ... Recenze
Nejnovější

Recenze:
ASMODEUS
MALIGNANT TUMOUR
MORTIFILIA
TERROR
NASTY RATZ

Recenze - live:
CANNIBAL CORPSE
HARLEJ
BASINFIREFEST 2014
HARLEJ
BRUTAL ASSAULT 2013

Rozhovory:
NASTY RATZ
ABRAXAS
TONDA RAUER
D.O.P.
DIPTHERIA

Články:
FESTIVALY A ROZHOVORY
BRUTAL ASSAULT TOUR 2012
ČERNÁ DÍRA XXXII.
ČERNÁ DÍRA XXXI.
VZPOMíNKY NA VADER

Nejčtenější

Recenze:
MASTURBACE
24.10.2006 | 16334 x
CALES
22.10.2006 | 13814 x
HARLEJ
05.10.2006 | 13349 x
HARLEJ
29.10.2006 | 13244 x
FORGOTTEN SILENCE
22.08.2006 | 13235 x

Recenze - live:
NOC PLNÁ HVĚZD
03.08.2006 | 34227 x
ARAKAIN, PANDEMIA
25.12.2006 | 14263 x
KORPIKLAANI a další
08.11.2006 | 14113 x
BRAINWASHING FEST
04.05.2006 | 14103 x
SSOGE, ENDLESS
24.01.2007 | 13823 x

Rozhovory:
MILOŠ "DODO" DOLEŽAL
06.11.2006 | 17367 x
HARLEJ
31.10.2006 | 17327 x

Články:
MASTERS OF ROCK 2007
13.01.2007 | 15619 x
ČERNÁ DÍRA XXIX.
18.12.2007 | 14548 x

 Whiplash
Počet recenzí: 1705
Počet recenzí-live: 234
Počet rozhovorů: 229
Počet článků: 98
Počet skupin: 1071
Počet odkazů: 92
ASMODEUS
Oko Horovo
(Magick Dick Musick)



      Příprava a realizace okamžiku, kdy „Oko Horovo“ procitlo do temnoty světa, probíhala po sice neuvěřitelně krátký čas čtyř měsíců, za to však v totálním utajení. Takže se u leckoho, včetně mé maličkosti, může jednat o překvápko. Avšak nenechme se zmýlit, výhradní autor Asmodeovy muziky, zpívající kytarista Miloš Bešta, za celou tu dobu existence jeho kapely (příští rok 30let!) vyzrál k bezezbytkové dokonalosti, takže ona krátká doba a samovolnost není ani omylem na úkor kvality zastoupeného hudebního materiálu. Od předchozího počinu „Past na Davida Kleinera“ nezměněná sestava tak pokračuje v nastoleném vývoji, který už dávno vykrystalizoval do osobitě pojatého technického metalu. Ten šlape jako atomové hodiny a je doslova napěchován rozličnými chytlavými melodiemi a zhusta vykouzlenými povznášejícími vyhrávkami kytary Františka Knetla a chytrým baskytarovým pulsováním. Ona vůbec instrumentální stránka alba jako celek je důkladně prohnětená s jasným záměrem zdůrazňování výrazu jednotlivých kompozic. Miloš Bešta se jako pěvec prezentuje několika polohami a byť tyto jsou už více či méně tak nějak i předvídatelné, opět mají nebývalý podíl na barvitosti a pestrosti celého díla. Melodie, harmonie a rytmy se zde vrství měrou až nebývalou, avšak jakkoliv se v mých rozlišovacích schopnostech jeví muzika klatovské čtveřice jako technická, je v ní už na první poslech ušislyšné, že pokud se týká její komplikovanosti, drží Miloš Bešta a potažmo celá jeho skvadra tento aspekt na uzdě nyní snad ještě přísněji, nicméně bez ztráty určité hudební naléhavosti. Ba jakoby tahle muzika oproti Asmodeově minulosti do určité míry pozbyla na technické komplikovanosti a ubírala se, avšak opět k metám uznání, přímočařejším směrem. K uznání za své podmanivé vyznění a věru fištronské propojení přehlednější, jaksi písničkovější formy s nároky na uměleckou stránku, na níž jsme v případě tohohle ansámblu navyknutí už z dávné minulosti. Stopáží sotva každá ze skladeb započne, už, než se posluchač v celém tom odsejpání, v celé té našlapanosti, vůbec naděje, skončí. Do délky opusu bezmála 32 minut se tak vměstnalo hned 10 kompozic. Tím však není vůbec řečeno, že ubylo na propracovanosti kompoziční či aranžérské, toho bychom se od Miloše Bešty nadát ani nemohli, neboť předák téhle úderky je svým perfekcionismem pověstný od nepaměti.
Dílo je samozřejmě opět koncepční, jeho sjednocujícím tématem po textové stránce je protentokrát tajemnost a mystičnost věků dávno minulých. Prolíná se tak zde fascinující civilizace starověkého Egypta, geneze Satanova, biblické přípěhy, horor na bázi mistra H.P.Lovecrafta či spojení lidských civilizací s objekty reálného světa. To vše přirozeně z básnicky vybroušeného pera dvorního textaře formace Jana Petrička (veškeré ty jeho verše, jejich obsah, básnické obraty, by stály za samostatný rozbor, nicméně nechť se jimi každý naslouchající se svým vnímáním protáhne sám). A zde se tak opět na mysl vkrádá obdiv k jevu, který je zde opět umně rozpracován. No ano, řeč je o tom zvláštní atmosférou opředeném sepjetí Petričkových fantazií a Beštova umu, jakéhosi daru snad shůry, vkládat ony imaginace do technologií vzniku té které kompozice. Vezme-li se to celé kol a kolem, vytane z toho, že 8. řadový počin tělesa ASMODEUS obsahově a umělecky poznovu přesahuje vše, co je běžně zažité a co by se snad dalo i očekávat.
Stříbrný kotouček s popsanou deluxe náplní byl vložen, jak už se stává u vydavatele Magick Disk Musick zavedenou věcí, do slušivého výpravného, osmistranného digipacku, o jehož vskutku vydařenou grafickou stránku včetně kresby na přední straně, se opět postaral malíř Radovan Hrabý.
Tedy dopočítáno jest, všech pět pé mám nakrásně pokupě. Závěrem mohu už jen souhlasit s prohlášením vydavatele, že je zkrátka nemožné si tuhle nahrávku nepustit více než jedinkrát (pokud přeci jenom ano, label se zaručuje, že vrátí do pořízení vložený peníz). Ta v dobrém slova smyslu nakažlivost je tady na mou věru průkazná. Nemluvě pak o apriorní lákavosti ať už se jedná o vlastní pořízení nebo o kolikátý další poslech. Vlastně ještě něco mohu, kromě opakovaného poslechu „Oka Horova“ lze být také pln nadějného očekávání, co přinese další, tentokráte už ale plánovaný Asmodeův opus, jež má nést tajemný (?) titul „D.N.O.“ a který se má objevit někdy za tři roky. Laťka kvality dlí totiž hóóódně vysoko.

seznam skladeb:
Smečka prince Šavlozuba
Oko Horovo
Fenix schizofrenix
Parazit
Kniha mrtvých
Prokletí Sodomy
666 očí Satanových
Midas
V ruinách města Ur
Černé vody Ninive


http://www.asmodeus.infou


zpět
Recenze přečtena: 1393x         Autor: Vratislav Šantroch