Whiplash ... Recenze ... Live
Nejnovější

Recenze:
ASMODEUS
MALIGNANT TUMOUR
MORTIFILIA
TERROR
NASTY RATZ

Recenze - live:
SILENT STREAM OF GODLESS ELEGY

CANNIBAL CORPSE
HARLEJ
BASINFIREFEST 2014

Rozhovory:
IMODIUM
NASTY RATZ
ABRAXAS
TONDA RAUER
D.O.P.

Články:
FESTIVALY A ROZHOVORY
BRUTAL ASSAULT TOUR 2012
ČERNÁ DÍRA XXXII.
ČERNÁ DÍRA XXXI.
VZPOMíNKY NA VADER

Nejčtenější

Recenze:
MASTURBACE
24.10.2006 | 16430 x
CALES
22.10.2006 | 13907 x
HARLEJ
05.10.2006 | 13430 x
HARLEJ
29.10.2006 | 13335 x
FORGOTTEN SILENCE
22.08.2006 | 13324 x

Recenze - live:
NOC PLNÁ HVĚZD
03.08.2006 | 34333 x
ARAKAIN, PANDEMIA
25.12.2006 | 14366 x
KORPIKLAANI a další
08.11.2006 | 14217 x
BRAINWASHING FEST
04.05.2006 | 14204 x
SSOGE, ENDLESS
24.01.2007 | 13909 x

Rozhovory:
MILOŠ "DODO" DOLEŽAL
06.11.2006 | 17482 x
HARLEJ
31.10.2006 | 17450 x

Články:
MASTERS OF ROCK 2007
13.01.2007 | 15732 x
ČERNÁ DÍRA XXIX.
18.12.2007 | 14671 x

 Whiplash
Počet recenzí: 1705
Počet recenzí-live: 236
Počet rozhovorů: 230
Počet článků: 98
Počet skupin: 1071
Počet odkazů: 92
VOIVOD, EARTH SHIP, VIRTUAL VOID

9.10.2017 Ostrava, Klub Barrák



Rockový klub Barrák připravil v pondělí ve své programové dramaturgii nefalšovanou hudební lahůdku - progresivní metalovou legendu VOIVOD.



Tahle kapela z frankofonní části Kanady se na scéně pohybuje úctyhodných 35 let. Již v 80.letech si celosvětově vydobyla kultovní status a zařadila se bok po boku tzv. “big thrash four” z Kanady (kapel Sacrilege, Razor a Annihilator). Strohá žánrová škatulka “thrash metal” je ovšem v případě VOIVOD poněkud zavádějící a především nedostačující. Tvorba těchto veteránů dávno přesáhla hranice zmíněného žánru a vykrystalizovala v originální a svébytný styl, pro nějž se díky dizonantním kytarovým tónům, post apokalyptickým sci-fi textům a vizuálnímu konceptu skupiny vžil termín progresivní space metal.

Krátce po sedmé hodiny večerní, kdy vstupuji do prostor Barráku, se v klubu pohybuje jen malá skupinka lidí. Mé obavy z návštěvního propadáku se však záhy naštěstí ukazují být liché - během půlhodinky tipuji počet návštěvníků akce na 150.

Úlohy předkapel si mezi sebou rozdělili tuzemští Virtual Void a němečtí Earth Ship.

Prvně jmenovaný kvartet z Frýdlantu nad Ostravicí se prezentoval syrovým, motorheadovsky zmutovaným thrash metalem, v němž se ostré kytarové rify nemilosrdně řezaly s hodně zvýrazněnou baskytarou a permanentní kanonádou bicí artilerie. Pánové mají na svém kontě od roku 1995 již 6 regulérních alb, která rozhodně stojí za poslech (především poslední dvě - Ride To Hell On Fucking Whores, Rest In Piss). Škoda jen, že zvukově nebylo vystoupení Virtual Void úplně optimální a na hraní dostali pouhých 25 minut.

Koncertní blok následujích předskokanů Earth Ship jsem kvůli realizovanému rozhovoru s bubeníkem VOIVOD viděl až od druhé poloviny, ale i to stačilo k tomu, abych byl příjemně překvapen. Trio od našich západních sousedů, v němž tlusté struny baskytary umně drtí křehké prsty drobné dívčiny, usadilo zaplněný sál masivním, přitom však křišťálově čistým zvukem. Sound hustý, že by se dal krájet. Němci vycházejí ve svých skladbách z těch nejlepších atributů sludge metalu, tedy ze zemité hutnosti, pomaleji se valících temp, hypnotizující atmosféry skladeb, razantní řežby do jednotlivých nástrojů a hojného využívání kytarových efektů (hlavně wah-wah pedálu, lidově zvaného kvákadlo). Earth Ship si zaslouženě získali ostravské publikum rychle na svou stranu. Skvělá klubová záležitost! Jste-li tvorbou této německé formace dosud nepolíbeni, doporučuji vygooglovat na YouTube.

Po delší technické pauze, během níž se pódium připravuje na show hlavních aktérů večera, se kolem 22. hodiny konečně spouští intro a dav fanoušků začíná okamžitě skandovat, tleskat a vyvolávat “Voivod, Voivod, Voivod,...” Kanadští nestoři nenechávají publikum dlouho čekat. Jako první se objevuje bubeník Michel “Away” Langevin, následován Dominiquem "Rocky" Larochem (baskytara), Danielem "Chewy" Mongrainem (kytara) a zpěvákem Denisem "Snake" Bélangerem. VOIVOD spustili svůj profesionálně odehraný, ale také maximálně uvolněný set. S přehledem protřelých koncertních harcovníků je nevyvedly z míry a dobré nálady (vskutku, málo muzikantů hraje s takovým úsměvem na rtech, jako právě tito sympatičtí Kanaďané), ani drobné technické problémy s Chewyho kytarami (měnil je, tuším, třikrát), či s osvětlením za bicí soupravou. Repertoár současného podzimního “Post Society Tour Europe 2017” postavili VOIVOD jak na letitých hitovkách z legendárních alb “Killing Technology”, “Rrroooaaarrr”, “Dimension Hatross”, tak z nejnovějších nahrávek - alba “Target Earth” a EP “Post Society”. V obecenstvu jsem zahlédl pár aktivních muzikantů, kteří jistě ocenili skvělou kytarovou práci Chewyho (ve své vlasti působí jako učitel klasické a popové kytary), stejně jako precizně sehranou rytmickou sekci v podání Awaye a Rockyho.
Škoda jen, že nezazněla ani jedna píseň z opusů “Negatron” a “Phobos”, na nichž zpíval Eric Forrest a které dle mého názoru patří k top metalovým albům druhé poloviny 90.let. Zpěvák Denis “Snake” Bélanger, jenž v kapele působil před a následně i po Forrestově angažmá, prý odmítá zpívat jeho skladby. Asi na tom bude něco pravdy. Ale budiž Snakeovi odpuštěno, protože jinak je to navýsost kontaktní vokalista a obecenstvo neustále bavil svými komickými grimasami. Že měli VOIVOD návštěvníky Barráku od první sekundy na své straně jsem již uvedl, nutno ještě dodat, že mnozí z fandů zpívali texty všech odehraných písní společně s Denisem Bélangerem od prvního do posledního slova. Kanaďané to uměli ocenit - potlesk, zdvižené palce a naučené “díky” směrem k publiku korunovali závěr každé jedné odehrané věci. Energie se po více než hodinu hmatatelně přelévala z pódia do publika a zpět. Vzduchem se vznášely doslova kosmické vibrace. Prostě progresivní space metal par excellance.

Velice silný a vydařený koncertní zážitek. Je dobře, že VOIVOD do České republiky jezdi v posledních letech skoro každý rok. Tak snad zase brzy na viděnou!


zpět
Recenze přečtena: 109x         Autor: Radek Bubeníček