Whiplash ... Recenze ... Live
Nejnovější

Recenze:
ASMODEUS
MALIGNANT TUMOUR
MORTIFILIA
TERROR
NASTY RATZ

Recenze - live:
SILENT STREAM OF GODLESS ELEGY

CANNIBAL CORPSE
HARLEJ
BASINFIREFEST 2014

Rozhovory:
IMODIUM
NASTY RATZ
ABRAXAS
TONDA RAUER
D.O.P.

Články:
FESTIVALY A ROZHOVORY
BRUTAL ASSAULT TOUR 2012
ČERNÁ DÍRA XXXII.
ČERNÁ DÍRA XXXI.
VZPOMíNKY NA VADER

Nejčtenější

Recenze:
MASTURBACE
24.10.2006 | 16428 x
CALES
22.10.2006 | 13904 x
HARLEJ
05.10.2006 | 13428 x
HARLEJ
29.10.2006 | 13332 x
FORGOTTEN SILENCE
22.08.2006 | 13322 x

Recenze - live:
NOC PLNÁ HVĚZD
03.08.2006 | 34330 x
ARAKAIN, PANDEMIA
25.12.2006 | 14364 x
KORPIKLAANI a další
08.11.2006 | 14214 x
BRAINWASHING FEST
04.05.2006 | 14202 x
SSOGE, ENDLESS
24.01.2007 | 13906 x

Rozhovory:
MILOŠ "DODO" DOLEŽAL
06.11.2006 | 17481 x
HARLEJ
31.10.2006 | 17448 x

Články:
MASTERS OF ROCK 2007
13.01.2007 | 15729 x
ČERNÁ DÍRA XXIX.
18.12.2007 | 14667 x

 Whiplash
Počet recenzí: 1705
Počet recenzí-live: 236
Počet rozhovorů: 230
Počet článků: 98
Počet skupin: 1071
Počet odkazů: 92
X. PRAŽSKÝ INDUSTRIÁLNÍ FESTIVAL
SKALPELL, STŘEDNÍ EVROPA, KOLLAPS, OXYD, DO SHASKA !, SCHLOSS TEGAL
10.-11.12.2004 Praha, kino Morava



     O existenci tohoto jedinečného festivalu jsem věděl od dob jeho vzniku, nikdy jsem však na něj nenašel cestu. Buď mi vždy připadalo něco jiného důležitější, nebo jsem zrovna neměl chuť poslouchat syntetizovaný hluk v takovém množství. Letos se mi konečně naskytla příležitost PIF navštívit byť jen jeden ze jeho dvou dnů. O prvním dnu (10. 12. 2004) zde tudíž bohužel nebude ani čárka. Předkládám Vám můj pohled na to co jsem zažil během druhého dne a jak to na mě působilo.

     Již samotné místo konání, prvorepublikové kino Morava slibovalo nevšední zážitek. Klasická paní šatnářka vybírala pětikorunu hned vedle soundsystému a očividně z toho měla velkou radost. To že se v sále (oficiálně) nekouřilo jsem s povděkem uvítal, jelikož celý večer nedobrovolně inhalovat toxické látky nepatří mezi mé záliby. (!!!) V reálu to ale nebylo až tolik ideální. Potěšilo mě příjemné sezení. Hudební produkce probíhala pod velkým plátnem na kterém nepřetržitě jely videoprojekce, nedílná součást industriálu. Zvuk byl nejen kvalitní ale i přiměřeně hlasitý, žádná zbytečná masírka s hradbami Potěmkinových reproduktorů jako někde ve sportovní hale na super-stars.

     Akci odstartovalo švýcarské duo SKALPELL, které mě zaujalo asi nejlepší videoprojekcí tohoto večera. Sice to byla porce řádně depresivního humusu zaměřeného na stinné stránky dnešního světa řízeného pošahanými politiky, ovšem dramaturgicky sestavená s určitou dějovou linií výborně korespondující s hudbou a rozhodně nenudící. Nikdo ze zúčastněných jednotlivé sety nijak nekomentoval jelo se pořád. Občas jsem měl proto problém zjistit kdo vůbec hraje. A výsledek je, že mi v hlavě zůstaly pouze roztříštěné záblesky pocitů z jednotlivých momentů vystoupení zúčastněných skupin.

      Ovšem znovuzrozená STŘEDNÍ EVROPA, se mi neopomenutelně vryla do paměti svým old schoolovým pojetím industrial/noise také díky tomu, že jako jediní použili pravé industriální nástroje – železné trubky, péra a tyče. Zajímavý byl také dávivý vokál alá predátor zpěváka, který jinak trápí hlasivky také v spřízněných M.A.C. of Mad a v techno/grindových Ahumado Granujo tluče bicí. Jejich multimediální projekce byl kratičký dokola se opakující set s Dádou Patrasovou (!) z jakéhosi zombie filmu. Někomu možná projev této jedné ze zakládajících skupin tohoto stylu v ČR mohl připadat strohý a primitivní, ale mně se mezi samým syntetizovaným hlukem z notebooků ty železa líbily. Probudily ve mně skryté a neukojené touhy produkovat něco podobného. Vivat Noise !!!

     Následující KOLLAPS tvořilo domácí trio tří podivně vypadajících lidí. Nevěnovali se hudbě ale improvizovanému přednesu textů industriálních klasiků střídavě v němčině a češtině. Připadalo mi to hodně legrační a brané z nadhledem. Samozřejmě že mi z přednesených textů Einsturzende Neubauten, Laibach, Kraftwerk či Rammstein v paměti nic neutkvělo. Zato teatrální šklebení a výkřiky se mi vybavují celkem věrně. Nu, zvolili si zcela odpovídající název.

     Slovenští OXYD produkovali hodně hustý depresivní industriál s místy tanečními prvky na které někteří přítomní mírně zapařili. Více věcných údajů už bohužel z hlavy nevydoluji, neb se mi pomalu veškeré dění na pódiu začalo slévat dohromady v jednu šílenou hlukovou a obrazovou bublinu. Jako poslední jsem viděl domácí DO SHASKA!, kteří prý začínali na punku. Měli kromě chytrých mašinek taky basu a kytaru. Zajímavé byly zvukové ataky na mikrofon dredatého „zpěváka“. Po chvíli mě ovšem téměř znechutila jejich videoprojekce, kde se to neustále hemžilo německými stíhacími bombardéry, válečnými scénami a samozřejmě kamera nejednou zabrala i výsostné symboly Třetí říše. Pravděpodobně to nemělo nic společného s propagací této zrůdné ideologie, ale už mě nebavilo se na to svinstvo dívat. (božínku hajlíček) Znám i lepší kulisu k hudbě, navíc podobné scény použily i některé z předcházejících souborů takže to už bylo celkem okoukané. Čas se nachýlil a já jsem po více jak čtyřech hodinách vyklidil pole, pln všelijakých emocí a nálad.

      Poslední kombo SCHLOSS TEGAL, které tvoří jeden člověk - americký performer žijící v Praze, spolupracující s pořadateli festivalu Ars Morta jsem už tedy neviděl. I přesto nebylo zrovna málo zážitků za jeden večer. Všem kteří rádi experimentují, loví nové poznatky v avantgardních vodách a nebaví je už klasický kytarový „big beat“ tento festival mohu příští rok vřele doporučit. Ale nakonec i všem ostatním, kdož mají rádi osobitou a původní hudbu - tedy spíš noisík.



Související odkazy :
http://www.arsmorta.org
http://www.pragueindustrial.org
http://www.epidemie.cz
http://www.industrialgallery.com


zpět
Recenze přečtena: 3200x         Autor: Alda