Whiplash ... Rozhovory ... Rozhovory
Nejnovější

Recenze:
ASMODEUS
MALIGNANT TUMOUR
MORTIFILIA
TERROR
NASTY RATZ

Recenze - live:

CANNIBAL CORPSE
HARLEJ
BASINFIREFEST 2014
HARLEJ

Rozhovory:
IMODIUM
NASTY RATZ
ABRAXAS
TONDA RAUER
D.O.P.

Články:
FESTIVALY A ROZHOVORY
BRUTAL ASSAULT TOUR 2012
ČERNÁ DÍRA XXXII.
ČERNÁ DÍRA XXXI.
VZPOMíNKY NA VADER

Nejčtenější

Recenze:
MASTURBACE
24.10.2006 | 16417 x
CALES
22.10.2006 | 13896 x
HARLEJ
05.10.2006 | 13419 x
HARLEJ
29.10.2006 | 13325 x
FORGOTTEN SILENCE
22.08.2006 | 13310 x

Recenze - live:
NOC PLNÁ HVĚZD
03.08.2006 | 34319 x
ARAKAIN, PANDEMIA
25.12.2006 | 14351 x
KORPIKLAANI a další
08.11.2006 | 14201 x
BRAINWASHING FEST
04.05.2006 | 14187 x
SSOGE, ENDLESS
24.01.2007 | 13895 x

Rozhovory:
MILOŠ "DODO" DOLEŽAL
06.11.2006 | 17469 x
HARLEJ
31.10.2006 | 17432 x

Články:
MASTERS OF ROCK 2007
13.01.2007 | 15712 x
ČERNÁ DÍRA XXIX.
18.12.2007 | 14653 x

 Whiplash
Počet recenzí: 1705
Počet recenzí-live: 235
Počet rozhovorů: 230
Počet článků: 98
Počet skupin: 1071
Počet odkazů: 92
DEVIN TOWNSEND
Pilně pracující metalista



     Ať už někoho jeho tvorba zajímá nebo ne, jisté je, že Kanaďan DEVIN TOWNSEND představuje na metalové scéně neobvyklý jev. Už když se v roce 1992 objevil na koncertních pódiích po boku kytarového virtuóza Stevea Vaie, s nímž následně coby sólový vokalista natočil album „Sex & Religion“, bylo zřejmé, že nejde o jen tak ledajakého muzikanta. Jeho následné sólové „výlety“ i působení ve vlastní extrémně-metalové partě Strapping Young Lad jen potvrdily muzikantovu výjimečnost. Při poslechu Devinových nahrávek, aktuální počin „Accelerated Evolution“ nevýjimaje, však také zároveň vyplouvá na povrch jedna důležitá skutečnost, a sice, že duševní zdraví jejich tvůrce je víc než křehké a že vlastní tvorba je mu vítaným únikem z tvrdé reality…

Nový materiál je variabilnější, než tomu bylo na předchozích deskách. Vedle nejtvrdších songů, jako jsou „Depth Charge“ nebo „Random Analysis“, se zde nalézají naopak nejmelodičtější věci, které jsi kdy složil, písně „Traveller“ a „Slow Me Down“…

To bude asi tím, že v případě alba „Terria“ šlo o víceméně komplexní celek, kdežto „Accelerated Evolution“ obsahuje spíš skladby, jež mohou stát samy o sobě. I když jde také o komplexní dílo, ale přece jen... „Accelerated Evolution“ je navíc vůbec prvním albem, které vychází v Americe, takže jsem na něj vybral songy, které nereprezentují jen jednu část mé hudební osobnosti, ale obě – tu extrémní i tu jemnější. To proto, aby si člověk, jenž až dosud neměl možnost od Devina Townsenda nic slyšet, udělal o mně snáze představu. Přitom jde stále o typického představitele mého repertoáru.

Má název alba („Urychlený vývoj“) co dočinění s moderní, uspěchanou dobou, v níž jsme nuceni žít?

To také, ale víc jsem chtěl vyjádřit, jak moc se snažím být kreativní, abych tím bojoval proti depresi. Víš jak to je, každé ráno se probudíš do pekla. Jasně, jsou zde i krásné věci, jenže je to právě zlo a absolutní prázdnota, které vnímám spíš. Proto je ze mě heavymetalový muzikant.

Obal je opět velmi zajímavý. Do jaké míry jsi za něj i za ty předešlé zodpovědný?

Vždy mám určitou základní představu, kterou sdělím Travisi Smithovi, jenž mi posléze posílá své návrhy, k nimž říkám ano, ne, ano, ne… Je ovšem jasné, že jeho vize jsou nejdůležitější, protože on je skutečným umělcem.

Tvá nová kapela je složena ze samých neznámých mladých hudebníků. Co bylo při jejich výběru pro tebe důležitější: jejich um, nebo fakt, že ještě nemají vysoké finanční nároky?

Co se týká financí, jsou všichni placeni lépe, než bývá v takových případech zvykem. Mají více peněz, než jsem dostával já, když jsem byl v jejich situaci. Vybral jsem si je proto, že jsem potřeboval mladé, „nepoznamenané“ muzikanty, kteří ještě nic moc nedělali. Potřeboval jsem využít jejich mladické energie a určité naivity. Něco takového ze zkušených borců nevytřískáš! Jen proto, že jsou hodně mladí, jim přece nebudu platit méně! Prostě jsem určitým způsobem potřeboval „nakopnout“. Vezmi si třeba Strapping Young Lad; už nejsme žádní nováčci, jde o úplně jinou skupinu než na začátku. To neznamená, že nejsme dobří, jen jsou z nás už „veteráni“… Ta naivita a mladická energie mi moc chyběla.

Koncertoval bys, kdybys nemusel?

Nejspíš ne.

To jsem si myslel. Co je pro tebe během namáhavého turné nejdůležitější? Jak relaxuješ?

(Po chvíli ticha) Ach bože, já nedokážu relaxovat! Snad jedině během spánku, a to je, myslím, hodně málo. Neustále něco skládám a ukrývám se před lidmi. Během turné se opravdu nerad s někým stýkám…

Z tvého vystoupení během koncertu S.Y.L. a Devin Townsend Bandu v německém Glauchau (28.3. 2003) jsem opravdu neměl moc dobrý pocit, zvuk u S.Y.L. byl navíc hodně špatný…

Hmm… Omlouvám se za zkažený koncert… Na jednotlivé štace se moc nepamatuji, ale mám za to, že turné jako celek šlo dost dobře. Souhlasím s tím, že některá vystoupení nestála za nic, byla kupříkladu špatně propagována a tím pádem se dostavilo málo fanoušků. Co se týká zvuku, i zvukař má své dobré a špatné dny… Je-li koncert dobrý, snažím se, co to dá, když nestojí za nic, kašlu na to, to se přece stává každému! Všichni si přece můžou poslechnout mé desky…

Ještě bych se rád vrátil ke zmíněné show: Z tvého vystoupení vyplývalo, že S.Y.L. jsou ti, aspoň na koncertech, bližší. Nebo šlo jen o můj pocit?

To není pravda. Obě kapely rovným dílem reprezentují mou osobnost.

Víš, čím se Gene Hoglan živí? Bubnování ve Strapping… ho přece nemůže uživit!

To je asi pravda, jenže já nemám nejmenší tušení, co mimo Strapping… dělá, a je mi to také jedno. Mám dost starostí sám se sebou: Vedu S.Y.L., Devin Townsend Band, zabývám se produkční činností, reklamou a prodejem našich reklamních předmětů, starám se o webové stránky atd. atd., takže nemám čas ani chuť zabývat se tím, co dělají ostatní. Jsme sice v jedné kapele, ale moc spolu nehovoříme – žijeme si každý svým životem…

Už ses o tom také zmínil: pracuješ i jako producent. Jaké jsou tvé vzpomínky na práci se Soilwork?

Vzpomínám si, že šlo o hodně práce, ovšem také jsme si užili spoustu legrace. Potkal jsem při tom hodně zajímavých lidí a několik dobrých přátel.

Co musí kapela udělat, aby ses ujal produkce jejího alba?

Stačí, když mě osloví a má podepsaný kontrakt s nějakou firmou. Je totiž vždy lepší, vyčlení-li vydavatel na nahrávání určitou finanční částku. Vše pak samozřejmě probíhá hladčeji. Navíc mám poměrně málo volného času a v takových případech se i lépe koordinují časové rozvrhy všech zúčastněných stran.

Existuje nějaká vysněná skupina, s níž bys chtěl spolupracovat?

Určitě s nějakou partou, kde zpívá zpěvačka, a pak také s někým, kdo hraje black metal…

A co takhle spolky typu Emperor, Cradle Of Filth nebo Dimmu Borgir? Šel bys do toho?

No jasně! Ty kapely znám a jejich hudba se mi moc líbí.

Myslíš si, že i dnes po světě chodí hudební géniové typu Beethovena či Mozarta?

Ehm… Neřekl bych…

A jakou hudbu by podle tebe oba skládali, kdyby byli ještě naživu – metal nebo něco více experimentálního?

To opravdu nevím. Bylo by skutečně hezké myslet si, že by to byl zrovna heavy metal, ovšem něco takového nelze tvrdit… Sice existují lidé, kteří si myslí, že i já jsem génius, jenže se mýlí. Jsem jen pilně pracující metalista.

Sestava:

Devin Townsend-zpěv, kytara
Mike Young-baskytara
Dave Young-klávesové nástroje
Brian Waddell-kytara
Ryan Vanpoederodyen-bicí

Diskografie:

VAI:
Sex & Religion 1993

STRAPPING YOUNG LAD:
Heavy As A Really Heavy Thing 1995
City 1996
No Sleep Til Bedtime/Live In Australia 1998
SYL 2003

OCEAN MACHINE:
Biomech 1997

SÓLOVĚ:
Infinity 1998
The Physicist 2000
Terria 2001

THE DEVIN TOWNSEND BAND:
Accelerated Evolution 2003

Odkaz:
http://www.devintownsend.com


zpět
Rozhovor přečten: 4774x         Autor: Tom Pakosta, Vladimír Hackl