Whiplash ... Rozhovory ... Rozhovory
Nejnovější

Recenze:
ASMODEUS
MALIGNANT TUMOUR
MORTIFILIA
TERROR
NASTY RATZ

Recenze - live:
CANNIBAL CORPSE
HARLEJ
BASINFIREFEST 2014
HARLEJ
BRUTAL ASSAULT 2013

Rozhovory:
NASTY RATZ
ABRAXAS
TONDA RAUER
D.O.P.
DIPTHERIA

Články:
FESTIVALY A ROZHOVORY
BRUTAL ASSAULT TOUR 2012
ČERNÁ DÍRA XXXII.
ČERNÁ DÍRA XXXI.
VZPOMíNKY NA VADER

Nejčtenější

Recenze:
MASTURBACE
24.10.2006 | 15891 x
CALES
22.10.2006 | 13345 x
HARLEJ
05.10.2006 | 12872 x
HARLEJ
29.10.2006 | 12783 x
FORGOTTEN SILENCE
22.08.2006 | 12723 x

Recenze - live:
NOC PLNÁ HVĚZD
03.08.2006 | 33623 x
ARAKAIN, PANDEMIA
25.12.2006 | 13729 x
KORPIKLAANI a další
08.11.2006 | 13581 x
BRAINWASHING FEST
04.05.2006 | 13573 x
SSOGE, ENDLESS
24.01.2007 | 13320 x

Rozhovory:
MILOŠ "DODO" DOLEŽAL
06.11.2006 | 16828 x
HARLEJ
31.10.2006 | 16658 x

Články:
MASTERS OF ROCK 2007
13.01.2007 | 14988 x
ČERNÁ DÍRA XXIX.
18.12.2007 | 13988 x

 Whiplash
Počet recenzí: 1705
Počet recenzí-live: 234
Počet rozhovorů: 229
Počet článků: 98
Počet skupin: 1071
Počet odkazů: 92
MILOŠ "DODO" DOLEŽAL
Nelze pouze brát, je potřeba také dávat



     Stále vysoký hudební kredit si udržuje Miloš "Dodo" Doležal. Tento kytarový fajnšmekr sice nevydává alba jako na běžícím pásu, ale pokaždé pokud světlo světa spatří album s jeho podpisem, je jasné, že půjde o výjimečnou záležitost. Zatím poslední počin "Nejvyšší vibrace" je toho pádným důkazem. Ačkoliv Miloš "Dodo" Doležal tvoří poněkud v ústraní, jeho muzika míří k výšinám. Jeden z mála českých muzikantů, který svůj talent neprohospodařil…

Karma se nesmí zacyklit

Tvé zatím poslední album "Nejvyšší vibrace" vznikalo poměrně dlouho, a to přibližně pět let. Je tato dlouhá doba ovlivněná spíše tvým perfekcionismem nebo okolnostmi, které zabránily tomu, aby deska vyšla dříve?

Nic ničemu nebránilo, prostě jsem hledal důvody k vydání. Samozřejmě jsem se snažil nevydat slabou desku, proto jsem na ni fakt poctivě makal, ale mohl jsem ji dokončit už před pěti lety.

Album je zcela instrumentální, přičemž písně zpěv nijak nevyžadují. Nicméně neuvažoval jsi o tom, že by se na albu nějaká zpívaná věc přece jenom objevila? Třeba z důvodu kontrastu?

Chtěl jsem albem "Nejvyšší vibrace" navázat na album "My Little World", které je také instrumentální. Měl jsem chuť udělat po letech takové album. Chtěl jsem, aby ta deska byla oslavou rockové kytary, baskytary a živých bicích, a to pokud možno v náročné formě. Chtěl jsem dát najevo, aby každý věděl, že člověk musí něco umět, pokud nahraje takové album. Proto jsem se snažil sehnat co nejlepší spoluhráče, ať to má světovou úroveň. Posouzení nechávám na posluchačích. Já osobně bych na tom albu nic neměnil.

Jedna ze skladeb se nazývá "Ovládnutí gravitace". Jaký je tvůj vztah k paranormálním jevům, případně k nadpozemským bytostem? Přihodil se ti někdy nějaký (rozumným způsobem) nevysvětlitelný zážitek…?

Mnoho, někdy denně. Tuto otázku mám v sobě dávno vyřešenou. Každý má právo být půlku života hloupý, aby si to tady v tom bordelu na této planetě alespoň trochu užil. Půl života můžeme brát, ale pokud nechceme karmu zacyklit, nebo více zatížit, měli bychom ve druhé půlce dávat. Lidem, kteří nevěří ve vyšší moc a potřebují důkaz, bych vzkázal, že velikost a rozměr vesmíru je důkaz existence Boha. Pokud někdo tvrdí, že vše kolem nás vzniklo náhodou, pak je ignorantský živočich. Bohužel je takových na této planetě většina, proto to tady tak vypadá.

Součástí bookletu je krátká rekapitulace tvých hudebních aktivit, kterou sepsal Jiří "Hroch" Kaiser. Proč se v bookletu objevuje zpráva právě z Hrochova pera? Tedy tvého dlouholetého známého, který tě určitě nebude kritizovat… Nepřijde ti to zbytečné?

Původně jsem chtěl do bookletu umístit slova, která by vyjadřovala pocity, s jakými jsem skládal písně. Pak jsem ale od toho upustil a navrhl jsem Hrochovi, ať něco napíše. Co napsal bylo jeho rozhodnutí a je pod tím podepsaný. Obsah? Věřím, že to bylo upřímné, nemá zapotřebí mi nějak nadbíhat, či lacině lichotit. Zbytečné? Zcela určitě to ovlivní poslech a navodí atmosféru.

Kdybys měl vybrat jednu jedinou píseň, která by tě nejvíce charakterizovala, případně na kterou jsi nejvíce hrdý, tak jakou bys vybral?

Nevím, je toho hodně, co by se dalo napsat. Třeba "Poutník životem" od Vitacitu. Je to song, který má velkou hloubku. Musí být chuť ji tam najít.

Říkal jsi, že máš rozpracovaný nový hudební projekt. Můžeš prozradit něco bližšího? Kdo se na něm podílí, půjde o instrumentální záležitost nebo plánuješ nahrát i zpívané písně?

Další album bude ještě insrumentální. Bicí mi nahrál KIRK COVINGTON, padesátiletý bubenický blázen v tom nejlepším mínění. Spolupracoval s mnoha lidmi, třeba s JOE ZAWINULEM, SCOTTEM HENDERSONEM... Bude to hodně ulítlé album plné velmi náročné hudby. Jak poslechově, tak hráčsky. Basáky ještě vyberu, chystám spolupráci se STU HAMMEM. Třeba to s ním zrovna klapne. Zpívané album v češtině udělám po tomto albu.

Radostná pokora

Je pro tebe potěšující skutečnost, když za tebou přijde muzikant a řekne: "To je super, to bych nikdy nezahrál." nebo když za tebou přijde fanoušek a prohlásí: "Tak emotivní věc jsem ještě neslyšel, to mě dostalo,"… Jinými slovy jsi rád, když ti někdo pochválí technickou nebo pocitovou stránku tvých skladeb?

Obojí. Samozřejmě skladatelství je důležitější a cennější než interpretace. Pokud jsi dobrý skladatel, tvá práce přežije. Pokud jsi dobrý hráč, přijdou jiní.

A vůbec co ti udělá radost…?

Vše, co nesouvisí s tupostí konzumní společnosti imperialistického charakteru s bolševickým průběhem.

Přijal bys angažmá v kapele (koncertní kytarista nějaké hudební veličiny, např. M. Jackson, Sting, atd.), ve které bys nebyl hlavní postavou, ale pouze řadovým členem…? Kdo by tě musel oslovit, aby se tak stalo, nebo tuto variantu zcela vylučuješ…?

Nevím, jestli na to mám. Musel bych ještě asi pocvičit. Když mám možnost dělat s prvotřídními muzikanty světového charakteru, zjišťuji, že jsou megadobří a makali na sobě hodně. Rád bych to jednou zkusil. Kdo by musel zavolat? Někdo, kdo pomocí peněz dělá dobrou hudbu.

Svého času jsme se bavili o tom, že tuzemské gramofirmy nejeví o tvou hudbu zájem (ačkoliv se na tvých skladbách podílejí významné osobnosti světové hudební scény). Dá se říci, že i tato (nedobrá) zkušenost je pro tebe další motivační faktor, který tě žene dopředu…? Dokázat jim, že tě nic nepoloží…

Já nechci nikomu nic dokazovat. Nikdo mi v životě nic nedal. A pokud ano, tak to jsou dodnes mí nejlepší přátelé. V Praze je v pátek odpoledne nakumulováno tolik energie, jako v New Yorku ve čtyři ráno, kdy město skoro spí. Asi jsi mě špatně pochopil. Je zábavné sledovat tu ignoraci mé tvorby. Neprojel jsem půl světa proto, abych se zabýval frustracemi na české scéně.

Jednou z tvých dalších aktivit je vyhledávání talentovaných kapel a vydávání jejich CD. Podle jakého klíče si kapely vybíráš? Je jasné, že hudební složka je nejdůležitější, ale zajímáš se také o povahové rysy jednotlivých členů…

Nezajímají mě povahové rysy jednotlivých členů. Zajímá mě pouze fakt, jak ti lidi zacházejí s hudbou.

Nějakou dobu jsi působil v USA. Stále pendluješ mezi USA a Českou republikou. Co tě Amerika naučila a naopak jaké "české prvky" v tobě zůstaly…

Amerika je multikulturní a multimentální. Lze na jednom místě poznat a potkat mnoho růzností. Někomu to nemusí vyhovovat, mně ano. České je ve mně vše. Jen mám o vlastenectví a češství jinou představu než většina.

Dokázal bys žít v USA natrvalo? Za jakých okolností bys uvažoval o vystěhování do USA…

Dokázal bych žít v mnoha zemích. Začíná to být hodně podobné. I naše zemička už brzy nebude to, co bývala. Národ má takovou vládu, jakou si zaslouží. V tomto souhlasím s Kocábem. Pokud začnou komunisti brát živnostníkům opět majetky, já se svou rodinou už u toho nebudu.

Je podle tebe možné porovnat českou a americkou hudební žurnalistiku? Myslíš si, že čeští hudební žurnalisté dokážou konkurovat svým americkým "kolegům"? Ať už v odbornosti, "pisatelském stylu", atd.

Myslím že zcela určitě. Jde jen o to, jakým způsobem se se znalostmi naloží.

Do kytarových tajů zaučuješ také svého syna. Přál by sis tedy, aby se také tvůj syn živil muzikou? Na druhou stranu si určitě uvědomuješ, že život muzikanta je nadmíru těžký...

Ať se živí tak, jak uzná sám za vhodné. Doufám, že to bude tvořivá činnost a že se nebude chtít stát úředníkem v pobočce čínské firmy. Bude jenom dobře, pokud mu ke štěstí a svobodě pomůže rocková hudba.

Kabát a ti druzí…

Z českých hudebních luhů a hájů se často ozývá, že v hudbě už nejde nic nového vymyslet. Kapely se tedy uchylují k tomu, že kopírují známější (zahraniční) interprety. Co si myslíš o takto smýšlejících muzikantech…?

To, že se na české scéně jen čeká, co zvenku přijde, je pravda. To, že se nedá nic nového vymyslet, s tím nesouhlasím. Jen to vyžaduje více odvahy riskovat a tvořit. Pohodlnější je kopírovat.

Domníváš se, že fakt, kdy opakování vítězí nad originalitou, souvisí i s českou mentalitou…? To znamená, že český muzikant i posluchač) raději sáhnou po stokrát vyzkoušeném a de facto opakujícím se, a přitom nejeví zájem o nové (netradiční) věci… Pro příklad nemusíme chodit daleko, stačí si poslechnout tvorbu Kabátu a jejich "odkazy" na Mötley Crue, Judas Priest atd.

Kabát nemá hudebně valnou hodnotu. Kabát má několik geniálně českých textů od Špalka. Je to zajímavé, jakou má místy nádhernou češtinu, přestože si plete měkké "i" s "ypsilonem". Na druhou stranu Kabát je pořád na tom lépe než Olympic, či Katapult, kteří už 20 let nesložili song, který by byl dobrý.

Jaký by byl tvůj komentář k následujícím českým muzikantům: Aleš Brichta, Vlasta Henych, Ladislav Křížek, Michal Pavlíček.

Nemám rád tyto otázky, ale odpovím. Brichta je víc politik než muzikant, Henych je víc ideolog než muzikant, s Křížkem jsme mohli napsat kus kvalitní české hudební historie, ale asi se tak nestane, Pavlíček mohl najít více odvahy.

Jak se ti zamlouvá píseň "1984" od kapely Harlej, kde se zpívá: "…bez Doda s Křížkem nudou bych tu chcíp…"

Nemám pocit, že by to byl důkaz respektu, či uznání. Harlej tvrdí, že si dělají ze všeho "prdel". Já osobně mám radši lidi, kteří berou věci kolem sebe vážně.

Odkaz:
http://www.vitacit.cz

Diskografie (pouze vybraná alba):
Vitacit - Vzhůru přes oceán (1990)
Vitacit - Navostro (1995)
Vitacit - Zaživa mrtví (1996)
Miloš "Dodo" Doležal - My Litlle World (1991)
Miloš "Dodo" Doležal - Dráždivý dotek (1992)
Miloš "Dodo" Doležal & Guy Mann-Dude (1994)
Miloš "Dodo" Doležal - Dodo hraje Hendrixe (1997)
Miloš "Dodo" Doležal - Nejvyšší vibrace (2005)


zpět
Rozhovor přečten: 16828x         Autor: Petr Bidzinski