Whiplash ... Rozhovory ... Rozhovory
Nejnovější

Recenze:
ASMODEUS
MALIGNANT TUMOUR
MORTIFILIA
TERROR
NASTY RATZ

Recenze - live:

CANNIBAL CORPSE
HARLEJ
BASINFIREFEST 2014
HARLEJ

Rozhovory:
IMODIUM
NASTY RATZ
ABRAXAS
TONDA RAUER
D.O.P.

Články:
FESTIVALY A ROZHOVORY
BRUTAL ASSAULT TOUR 2012
ČERNÁ DÍRA XXXII.
ČERNÁ DÍRA XXXI.
VZPOMíNKY NA VADER

Nejčtenější

Recenze:
MASTURBACE
24.10.2006 | 16415 x
CALES
22.10.2006 | 13895 x
HARLEJ
05.10.2006 | 13418 x
HARLEJ
29.10.2006 | 13324 x
FORGOTTEN SILENCE
22.08.2006 | 13309 x

Recenze - live:
NOC PLNÁ HVĚZD
03.08.2006 | 34318 x
ARAKAIN, PANDEMIA
25.12.2006 | 14350 x
KORPIKLAANI a další
08.11.2006 | 14198 x
BRAINWASHING FEST
04.05.2006 | 14186 x
SSOGE, ENDLESS
24.01.2007 | 13893 x

Rozhovory:
MILOŠ "DODO" DOLEŽAL
06.11.2006 | 17469 x
HARLEJ
31.10.2006 | 17431 x

Články:
MASTERS OF ROCK 2007
13.01.2007 | 15711 x
ČERNÁ DÍRA XXIX.
18.12.2007 | 14652 x

 Whiplash
Počet recenzí: 1705
Počet recenzí-live: 235
Počet rozhovorů: 230
Počet článků: 98
Počet skupin: 1071
Počet odkazů: 92
HYPERION
Synové otce Múz



Tři mládenci s violoncelly a jejich jaksepatří řízný parťák za bicí artilerií. To je ostravský kvartet HYPERION, mladá kapela, o které je v posledních měsících hodně slyšet a která je i vidět. Při troše štěstí ji určitě spatříte na některé z mnoha letních open air akcí, na nichž budou HYPERION letos vystupovat. Anebo se vám do rukou dostane jejich debutní CD počin „Monochrome“. Dámy a pánové, pojďte se seznámit…



Jedná se o první rozhovor s HYPERION do Whiplashe...Mohli byste nám tudíž úvodem přiblížit vaše počátky, prostě ta základní fakta z historie...? Jak jste se vůbec dali dohromady?

Ondra: S Tomem a Honzou jsme se odmala vídali v hudebce, chodili jsme tam do jedné violoncellové třídy. V roce 2002 jsme s Tomem hráli violoncellový duet a říkali si, že by to chtělo pro cella upravit něco moderního. Tom oslovil Honzu, se kterým hráli v orchestru, a ve třech jsme pak začali hrát Vangelise, Queen a Metallicu. První koncert jsme měli 8. března 2003. Následovala dvě demo CD a jedno demo DVD, na kterém se poprvé objevily naše vlastní skladby živě z koncertu na Smetanově Litomyšli. V roce 2006 se k nám připojil bubeník Tomáš, kterému říkáme Kája, aby se to nepletlo s druhým Tomem. 16. dubna 2007 jsme vydali naše debutové album „Monochrome“ plné naší vlastní tvorby. V současnosti pilně koncertujeme na všech možných festivalech…

Vyrůstali jste v mládí na klasické hudbě a k té rockové jste přičichli až posléze, nebo to bylo přesně naopak?

Honza: Řekl bych, že to bylo simultánně. Hráli jsme klasiku, ale zároveň se doma poslouchal jiný styl hudby - ať už díky sourozencům či rodičům. Nedá se proto říct, že bychom hráli X let klasiku a po X letech si řekli: „Jé, hele, metal, kde se to tu vzalo?“

Kromě bubeníka hrajete všichni na violoncella. Byl tento nástroj vaší vlastní volbou, nebo spíše přáním vašich rodičů...?

Honza: U mě to bylo tak, že rodiče chtěli, ať hraji na nějaký nástroj... tak jsem si vybral cimbál, lesní roh, cello a trubku... Nakonec jsem zakotvil u cella, neboť jsem se zamiloval do paní učitelky. Každopádně silně pochybujI, že by rodiče někoho z nás k nástroji nutili, to by u toho nevydržel.
Ondra: Na violoncello se většinou začíná hrát brzy, když mě rodiče přivedli do hudebky, bylo mi pět, takže jsem ještě neměl tak úplně jasno, na co chci hrát, ale cello se mi líbilo. Později jsem ale chtěl hrát na elektrickou kytaru, protože na cello se přece nedá hrát rock (smích)


Do názvu kapely jste si vetknuli jméno HYPERION...Proč právě HYPERION, co pro vás tohle pojmenování znamená?

Ondra: Hyperion je postava řecké mytologie, je to titán, otec Slunce, Měsíce, Jitřenky a, co je pro nás důležité, otec Múz. Po Hyperionovi byl pojmenován i jeden ze 47 měsíců Saturnu, je 360 km dlouhý a vyznačuje se chaotickou dráhou letu (smích)

Jak skládáte - fungujete při zkouškách jako jednolitý celek, nebo nosíte na zkušebnu nápady individuálně?

Honza: Skládáme doma, každá skladba je dílem jediné hlavy, a na zkouškách to potom dáváme dohromady. Tady se taky vychytávají ony pověstné „mouchy“.
Ondra: Neskládáme jen za sebe jednotlivé riffy, hudba HYPERIONu tkví v tom, že každá skladba vypráví svůj příběh. Myšlenka je vyjádřena hudbou, což nás odlišuje od většiny ostatních kapel, které veškeré myšlenky přenášejí do textu a hudba tvoří jen doprovod, aniž by měla výrazovou funkci. A protože jen autor skladby přesně ví, jak se má skladba vyvíjet a co má vyjadřovat, může mít skladba jen jednoho autora.


Vaše hudba doslova prýští emocemi. Berete HYPERION jako svou vlastní duševní katarzi?

Ondra: Já rozhodně ano, hudba je pro mě nejlepším prostředkem katarze.
Honza: Neřekl bych přímo jako katarzi, spíše jako reflexi. Na počátku tvorby stojí představa spojená s emocí, ty se potom v určitých modifikacích objevují v psaném zápisu. Následně záleží na tom, jak ostatní pochopí záměr - emoci a jak se s ní sami v sobě ztotožní. No a nakonec záleží na vnitřním rozpoložení při koncertě. Takže se dá říct, že se jedná o třístupňový proces.


V čem podle vás tkví krása snoubení rockové hudby s tou klasickou? Proč právě tyhle dva na první dojem tak totálně odlišné hudební styly toho mají tolik společného, proč se tak skvěle propojují, doplňují a navzájem obohacují...?

Honza: Navzdory rozšířenému názoru si rocková a klasická hudba nejsou až tak vzdáleny. Obě dvě staví na snaze jít odněkud někam, tedy vyprávět příběh (na rozdíl od techna…). A v čem tkví krása spojení klasické a rockové/metalové hudby? Právě v tom, že je možné, s trochou citu, je nádherně spojit a ony se navzájem náramně doplňují. Rock dá klasice ten „drive“ a klasika rocku tu zvukomalbu, prostor a nespočet možností.
Ondra: Hudební principy jsou stále stejné, jiná je jen forma. Johann Sebastian Bach psal prog-rock, o jakém se dnešním kapelám ani nesní. Igor Stravinskij psal metalové skladby mnohem dříve než Black Sabbath (smích)


Vyletěli jste do popředí české rockové scény takřka raketovou rychlostí...jak se vám takový průlomový nášup podařil...?

Ondra: Naše hudba je neobvyklá, takže se neztratíme v davu, a máme skvělého managera. Nicméně hrajeme teprve chvilku, snad to ještě není náš vrchol…

Na obalu vašeho aktuálního počinu "Monochrome" je k vidění zajímavá symbolika kontrastu světla a stínu, člověka a hudebního nástroje. Povězte nám k tomu více...

Honza: Spojení člověka a nástroje je, řekl bych, zřejmé. Protože jen díky tomuto spojení je možné dělat to, co děláme. Ve mně osobně postava evokuje touhu, potřebu „něčeho“ a v celkové kompozici s prostředím taky potřebu utěšit. A stín nástroje je evokací přicházející útěchy, řešení problému, o kterém sedící postava zatím neví – jeví se nám zatím jen stín – ale brzy si všimne. A proč kontrast světla a stínu? Naše hudba je dominantně stavěna na oněch kontrastech a „odstínech“, takže jak jinak znázornit tento fakt?

Když vaši tvorbu slyší člověk poprvé, zřejmě se mu ihned vybaví asociace na vaše slavnější finské kolegy z Apocalyptica, čemuž se asi nelze divit... Nakolik vás tato formace ovlivnila?

Ondra: Rock na violoncella jsme začali hrát, aniž jsme Apocalypticu vůbec znali, takže jsme rozhodně nezačali jako revivalová kapela. Apocalyptica na nás později jistě měla velký vliv, ale brzy jsme zjistili, že musíme kráčet svou vlastní cestou.

Možná jste se setkali s pichlavými názory zlých jazyků, které vám přisoudily nálepku obyčejných plagiátů Apocalyptiky... Co byste těmto pochybovačům chtěli vzkázat, vyvraťte jim jejich názory.

Ondra: Proč bychom měli být nazýváni plagiátem jen na základě nástrojové shody? Hrajeme diametrálně odlišnou hudbu, stavíme na něčem zcela jiném a samozřejmě máme svůj vlastní repertoár. Byli bychom snad originálnější, kdybychom hráli na kytary, stejně jako několik tisíc dalších kapel? Kdybych prohlásil, že Sepultura je pouhým plagiátem Beatles, ťukali byste si na čelo. A přitom Sepulturu a Beatles spojuje totéž, co nás a Apocalypticu. Obě kapely mají dvě kytary, zpěv, basu a bicí. Tvrdit, že HYPERION je plagiátem Apocalypticy, protože taky hraje na cella, je jako tvrdit, že Cradle Of Filth jsou plagiátem Black Sabbath, protože taky hrají na kytary, že Blind Guardian jsou plagiátem Rolling Stones, protože taky hrají na kytary a že Metallica je plagiátem Beach Boys, protože taky hrají na kytary.

Co vaše plány na druhou polovinu letošního roku? Máte nějaké konekce do zahraničí, a tudíž i šanci představit se naživo publiku v cizině?

Ondra: Zahraniční konekce teprve získáváme a jsme sami zvědaví, jestli se nám poštěstí dostávat se v budoucnu více ven. Každopádně teď v létě nás čeká spousta open-air festivalů a na podzim bychom rádi vyrazili s některou z větších kapel na tour.

Odkaz:
http://www.hyperion-music.net


zpět
Rozhovor přečten: 4549x         Autor: Radek Bubeníček