Whiplash ... Rozhovory ... Rozhovory
Nejnovější

Recenze:
ASMODEUS
MALIGNANT TUMOUR
MORTIFILIA
TERROR
NASTY RATZ

Recenze - live:

CANNIBAL CORPSE
HARLEJ
BASINFIREFEST 2014
HARLEJ

Rozhovory:
IMODIUM
NASTY RATZ
ABRAXAS
TONDA RAUER
D.O.P.

Články:
FESTIVALY A ROZHOVORY
BRUTAL ASSAULT TOUR 2012
ČERNÁ DÍRA XXXII.
ČERNÁ DÍRA XXXI.
VZPOMíNKY NA VADER

Nejčtenější

Recenze:
MASTURBACE
24.10.2006 | 16417 x
CALES
22.10.2006 | 13896 x
HARLEJ
05.10.2006 | 13419 x
HARLEJ
29.10.2006 | 13325 x
FORGOTTEN SILENCE
22.08.2006 | 13310 x

Recenze - live:
NOC PLNÁ HVĚZD
03.08.2006 | 34319 x
ARAKAIN, PANDEMIA
25.12.2006 | 14351 x
KORPIKLAANI a další
08.11.2006 | 14201 x
BRAINWASHING FEST
04.05.2006 | 14187 x
SSOGE, ENDLESS
24.01.2007 | 13895 x

Rozhovory:
MILOŠ "DODO" DOLEŽAL
06.11.2006 | 17470 x
HARLEJ
31.10.2006 | 17433 x

Články:
MASTERS OF ROCK 2007
13.01.2007 | 15712 x
ČERNÁ DÍRA XXIX.
18.12.2007 | 14653 x

 Whiplash
Počet recenzí: 1705
Počet recenzí-live: 235
Počet rozhovorů: 230
Počet článků: 98
Počet skupin: 1071
Počet odkazů: 92
HARLEJ
Zřejmě jsme měli veselejší rok



Harlej University – jediná univerzita, kterou můžete navštěvovat i pod vlivem. Aspoň tak hlásá nápis na internetových stránkách skupiny HARLEJ. A že se jedná o zatraceně kvalitní a prestižní univerzitu o tom netřeba diskutovat. Jinými slovy aktuální album „University“ od kapely HARLEJ můžeme charakterizovat jako vysokou školu české punk rockové scény. Což byl hlavní důvod, proč rockový magazín Whiplash oslovil kytaristu Tondu Rauera, se kterým vzniklo následující povídání…

Vaše osmé studiové album mělo původně vyjít už loni. Nelze se tedy nezeptat na to, jak moc by se jeho současná podoba lišila od té, která by byla nahraná ještě v loňském roce?

Myslím, že by se lišilo hodně. Jmenovalo by se jinak, bylo by tam dost jinejch písniček a textů a nemělo by takovej zvuk. Prostě jsme ten čas, o kterej se natáčení posunulo, využili celkem hodně.

Kolik písní jste měli celkem připravených, a jaký osud potká ty, které se na album nakonec nedostaly? Je možné, že se vyskytnou na příští desce, nebo jste je definitivně pohřbili?

Možný je všechno. Písniček jsme měli v rozpracovaný podobě něco kolem pětatřiceti. Natočili jsme jich devatenáct a dvě nepoužili. Většinou dělíme ty vyřazený písničky na ty, který se nám nehoděj a na ty, u kterejch se nám nepodařilo najít tu správnou konečnou podobu. V druhým případě se k nim třeba i vrátíme. Tohle ale ukáže až čas. Momentálně o tom nijak nepřemejšlíme.

Můžeš prozradit nějaké podrobnosti o nápadu spočívajícím v tom, že byste nahráli několik písní v angličtině? Vznikly by úplně nové písně, nebo byste přezpívali nějaké osvědčené fláky z předchozích desek?

Jakmile bude čas, zkusíme to. Martin přeloží texty a zkusíme nějaký věci nahrát. Budou to tak třeba tři věci z poslední desky. Aby bylo jasno! Nemyslím, že by svět nedočkavě čekal na HARLEJ. Ale jsme prostě v situaci, kdy můžeme zkusit získat na naši muziku další názory a přiblížit ji díky internetu dalším lidem, tak si myslím, že by byla blbost to neudělat. Navíc jsem sám zvědavej, jak to bude vypadat.

Součástí alba jsou jednak písně s výraznými punkovými elementy (možná by se dalo tvrdit, že jde i nejpunkovější písně v historii kapely, viz např. „Zn.: Nekuřačka“ „Láska jako řemen“), ale také skladby vedené v jemnější rockové rovině (např. „Malá nevěrná holka“, „Konec světa“, „Horská dráha“). Šlo o záměr, nebo tento výsledek vyplynul až ze samotného nahrávání?

Já myslím, že tohle bylo v HARLEJi vždycky. HARLEJ nikdy nebyl kapela jedný polohy. Při výběru věcí nepřemejšlíme nad tím, jestli je něco takový nebo makový, ale jakej je z toho pocit. Výběr písniček na „University“ je prostě o tom, jak vypadá HARLEJ v roce 2008.

S albem „University“ jsou spjaty také určité změny či odlišnosti. Poprvé v historii kapely jste změnili pořadí členů, v jakém stojíte na zadní straně obalu (to znamená, že úplně vlevo není zpěvák a vedle něj ty), a navíc oproti zvyklostem chybí pomalá píseň. Proč jste k těmto krokům přistoupili?

Jé, ty jsi si toho všimnul? Měl jsem pocit, že ten fórek se zadní stranou obalu moc lidí nezaznamenalo. U prvního CD mě napadlo, že vždycky bude vzadu stejná fotka a jen budeme stárnout, měnit se apod. Postupem času mi grafici, kteří dělali obaly, za tohle nadávali, že jim to hodně svazuje ruce. Fotku, kde stojíme stejně jako vždycky, jsme udělali i letos, ale na obalu není. Nemám pocit, že bych měl rozhodovat o všem a protože většina lidí se přikláněla k tomu, že uděláme změnu, tak jsme prostě udělali změnu. S pomalou věcí je to tak, že jsme letos prostě žádnou neměli, respektive jsme neměli žádnou, kterou by jsme chtěli nahrát. Možná jsme měli všeobecně veselejší rok. (smích)

Na propagačních fotkách k novému albu vystupujete v hábitech, které se rozdávají u vysokoškolských promocí. Ty sám jsi „oficiální promoci“ absolvoval? Jaké máš na tuto událost vzpomínky?

Já mám na promoci jednu zásadní vzpomínku. Promoval jsem společně s Petrem Henychem (ex-Kreyson, Bypass, Kolář, dnes G-bod ) a on promoval v bílým obleku. Můj dědeček, kterej byl krejčí a ve svý době celkem vyhledávanej a uznávanej, z toho byl dlouho úplně rozhozenej a pořád mi říkal, že nechápe, jak můžu promovat společně s člověkem v bílém. (smích) To je asi moje největší vzpomínka. Taky si pamatuju, že nás upozorňovali, ať si otřeme ruce, než si je budeme podávat s děkanem, protože budem všichni určitě spocený a upatlaný. To je víceméně všechno. Po letech jsem ale svoji promoci viděl, protože jsem ji od Petra dostal natočenou a když jsem se tam na sebe koukal, celkem jsem se bavil. Možná to dám do nějakejch rarit na net.

Můžeš přidat také nějaké zajímavé historky z focení těchto promo fotek? Kde jste fotili atd.? Mimochodem kdo jsou ti pánové , kteří kromě vás na fotkách figurují?

To jsou přeci profesoři z Harlejovy University! To je snad jasný, ne? Fotky jsme dělali u Letenského zámečku a byla strašná zima. Zajímavost je, že jsme nezmrzli. (smích)

Ke které písni máš ty osobně nejbližší vztah? A proč?

To se hodně těžko říká, nemám ještě pořád patřičnéj odstup. Ale pokud ti jde o ten vyloženě osobní vztah, tak to by byl asi „Los Calbos“. Ta věc mě celá, včetně námětu na text napadla v Řecku na dovolený na místě, který jsem si během let úplně zamiloval a já tam tu náladu cejtím. Vrací mi to příjemný pocity a vzpomínky.

Některé písně odkazují na životní stereotyp, ve kterém se mnozí jedinci ocitají a jehož se mnohdy ani nechtějí zbavit („Další stejnej den“, Júúú Porn“, „Mladej a chytrej“ aj.). Předpokládám, že nepůjde o náhodu… A pokud jsme u stereotypu, jak ty se mu bráníš?

Já se naštěstí stereotypu zatím bránit nemusím, někdy ho možná spíš vyhledávám.

Skladba „TV University VIII (16)“ se zase zabývá postavami (především) ze zahraničních televizních seriálů. Je tedy možnost, že byste pro další album „zhudebnili“ některé postavy z českých seriálů… Uvažovali jste o tom?

Taková možnost tady myslím není. Nápad na tenhle text vzniknul hodně spontánně. Vlastně to celý vzniklo na základě toho „zmatenej, jak pan Monk“. To bylo první, co mě napadlo. Jsem velkej fanda různejch seriálů. Používám je jako „večerníčky“, když přijdu pozdě domů, nebo přijedu z koncertu… Občas na některým seriálu i celkem ujedu, ať už se to týkalo M.A.S.H, Přátel, Ženatého se závazkem, Pana Monka, Prison Breaku, Ztracenejch, Kobry 11, NCIS atd. Každej máme prostě svojí úchylku. (smích) Vzhledem k tomu, že si ze mě v kapele kvůli tomu dělaj prdel, považoval jsem za důležitý se s tím nějak vypořádat v textu a tím pádem jim ty seriály na každým koncertě připomínat. (smích)

Pro album „University“ jsi složil devět skladeb, nicméně pouze dvě své písně jsi zároveň otextoval. Jaké okolnosti ovlivňují to, že text k vlastní písni napíšeš sám, anebo o text požádáš někoho jiného?

Tohle ovlivňuje hlavně moje lenost a pak to, že si myslím, že určitý nálady by se mi textovaly hodně těžko. Většinou pokud vím, o čem by měla nějaká písníčka bejt, tak se to spíš snažím vysvětlit Tomášovi Miřátskýmu nebo Petrovi Kyriánovi, případně jim třeba dodat nějakej kousíček textu. Většinou je to ale celý na nich. Myslím, že jsou v tom lepší než já. Občas se prostě jen stane, že od toho daj všichni ruce pryč, a tak jsem nucenej to udělat sám. (smích)

Už v minulosti jste použili vtipnou narážku na skupinu Kabát („Optimistická“). Dá se tak chápat i píseň „Balada o procentech aneb jihomoravský masakr motorovou pilou“? Kabát má v textu k písni „Pohoda“ slova „…když se u nás chlapi poperou, tak jenom nožem a nebo sekerou…“, zatímco ve vaší skladbě „Balada o procentech…“ se nacházejí slova: „…chlapi sa bijó, komu pálí to hůř, komu líp, kašló na sekyru, řežó sa piló…“ Mimochodem všiml sis, že klipem „Burlaci na Volze“ od Kabátu procházejí (jakoby nezaujatě ve vedlejší roli) podobně našmínkované dívky jako ve vašem klipu k písni „Královna noci“, který vznikl dříve…

Nevím, jestli ta sekyra je nějaká narážka, spíš ne, ale toho, že to někoho napadne, jsem si byl vědomej. To je jasný. „Pohoda“ běžela v českým éteru v určitý době tolikrát, že šla dost blbě minout. (smích) V tom klipu jsem si toho samozřejmě všimnul, ale myslím že je to prostě náhoda. Takový věci se dějou.

Rozloučíme se jednou „klasickou“ otázkou. Dávali jste si vůbec v dnešní „vypalovací a empetrojkové době“ nějaký cíl, kolik cédeček byste rádi prodali, případně s jakým prodejním číslem byste byli spokojeni?

Všeobecně žádný svoje cíle nespojuju s číslama a už vůbec ne v oblasti prodejnosti nosičů. Myslím, že díky tomu, že ceny CD tady byly v určitý době hodně vysoký, tak je lidi přestali kupovat a dneska, kdy už cena alespoň českejch CD není zas tak strašlivá, tak už prostě zpátky do obchodů nepůjdou. Už jsou zvyklý to v klidu ukrást na netu, protože je to bezpečný a považuje se to za normální. Nezlomí to ani možnost legálního stahování, protože současný ceny jsou u nás absolutně nesmyslně vysoký. Je to škoda a celý je to pro kapely samozřejmě problém, protože pořízení nahrávky prostě něco stojí. Možná se situace jednou nějak vyřeší, ale prozatím je alespoň super, že se najdou lidi, kteří jsou ochotný nahrávání nějakým stylem zasponzorovat a kapelám pomoci. A je samozřejmě úplně super, že ještě existujou lidi, kteří muziku získávají legální cestou a tím svoji oblíbenou kapelu podpoří. Určitě ale nemá smysl nějak zvláště hodně přemejšlet nad prodejníma číslama, protože o ty dneska už vážně nejde. Taky nemá cenu nad tím moc „brečet“. Tahle situace prostě nastala a jde o to se jí přizpůsobit. Osobně mě neštve, že si lidi muziku stahujou a přepalujou. Chápu, že někdo prostě na tu nahrávku nemá nebo ji chce třeba slyšet, ale není to ta jeho pravá parketa. Ale štve mě, že se ze stahování dělá něco normálního a už jsem se i párkrát dočetl, že lidi, kteří si CD kupujou, jsou blbí. To je hodně postavený na hlavu. Nechci ale ten rozhovor končit jako moralista. Takže prostě jen dík vám všem, kdo si ještě stejně jako já kupujete originální CD.

Odkaz:
http://www.harlej.cz

Diskografie:
„Aj mena ou bejby hel“ (CD 1995)
„Harlej krišna“ (CD 1997)
„Hárlejova kometa“ (CD 1998)
„Zastavte tu vodu“ (CD 2000)
„Musíme se pochválit, máme auto z (M)mostu“ (CD 2002)
„Když chválím, tak sebe“ (CD 2004)
„Čtyři z punku a pes“ (CD 2006)
„University“ (CD 2008)


zpět
Rozhovor přečten: 5465x         Autor: Petr Bidzinski