Whiplash ... Rozhovory ... Rozhovory
Nejnovější

Recenze:
ASMODEUS
MALIGNANT TUMOUR
MORTIFILIA
TERROR
NASTY RATZ

Recenze - live:

CANNIBAL CORPSE
HARLEJ
BASINFIREFEST 2014
HARLEJ

Rozhovory:
IMODIUM
NASTY RATZ
ABRAXAS
TONDA RAUER
D.O.P.

Články:
FESTIVALY A ROZHOVORY
BRUTAL ASSAULT TOUR 2012
ČERNÁ DÍRA XXXII.
ČERNÁ DÍRA XXXI.
VZPOMíNKY NA VADER

Nejčtenější

Recenze:
MASTURBACE
24.10.2006 | 16415 x
CALES
22.10.2006 | 13895 x
HARLEJ
05.10.2006 | 13418 x
HARLEJ
29.10.2006 | 13324 x
FORGOTTEN SILENCE
22.08.2006 | 13309 x

Recenze - live:
NOC PLNÁ HVĚZD
03.08.2006 | 34318 x
ARAKAIN, PANDEMIA
25.12.2006 | 14350 x
KORPIKLAANI a další
08.11.2006 | 14198 x
BRAINWASHING FEST
04.05.2006 | 14186 x
SSOGE, ENDLESS
24.01.2007 | 13893 x

Rozhovory:
MILOŠ "DODO" DOLEŽAL
06.11.2006 | 17469 x
HARLEJ
31.10.2006 | 17431 x

Články:
MASTERS OF ROCK 2007
13.01.2007 | 15711 x
ČERNÁ DÍRA XXIX.
18.12.2007 | 14652 x

 Whiplash
Počet recenzí: 1705
Počet recenzí-live: 235
Počet rozhovorů: 230
Počet článků: 98
Počet skupin: 1071
Počet odkazů: 92
NAPALMED
Experimenty jako životní poslání



Mostecká kapela NAPALMED funguje od roku 1994. Jejich hudba je velmi netradiční, avšak čítá nemalé procento fanoušků, kteří si v této experimentální tvorbě našli zalíbení. Dnes mám tu čest poskytnout vám rozhovor s mozkem kapely Radkem Kopelem.

Ahoj Radku, nejprve bych tě rád pozdravil. Před nedávnem jsem od tebe dostal tvé promo NAPALMED „iii“, musím říct, že na první poslech mě trochu zaskočilo, ale když jsem si jej pustil vícekrát, tak se mi začalo jevit, jako velmi nápadité album. Můžeš čtenářům říci něco málo k tomuto CD, o sobě a historii tvé kapely?

Zdar Jirko a samozřejmě čtenáři! Taktéž vás všechny zdravím. To, že tě naše nové CD zaskočilo, je potěšující, ještě více pak fakt, že jsi se obětoval k opakovaným poslechům. Jak jsi poznamenal v úvodníku, fungujeme bez pár dnů 14 let. Toto "třetí" (třetí plnohodnotné, lisované) album jsem produkčně pojal jako mírně posluchačsky nevstřícné. Při počátku zrodu, jsem koketoval s myšlenkou absence jakýchkoli informací, tedy jen obal s fotkami, nebo informacemi v jazycích, které nejsou jednoduché přeložit. Nevstřícnost je pak zřejmá i ve stopáži a trackování. Nutno poslouchat v kuse, na jeden zátah, nebo pracně přetáčet na místo, kde jsem minule skončil. Co napsat o sobě, o kapele? Aktuální sestava čítá mě a Martina B.. Společně nahráváme, společně koncertujeme a v rámci našeho pojetí i fungujeme jako kapela.

Zkoušeli jste to jako kapela někdy se zpěvem a nebo jste už od začátku věděli, že chcete dělat přesně takovouto muziku?

Od začátku jsem věděl, že chci dělat takovouto "muziku". Tedy abstraktní, improvizované experimentování se zvukem, s cílem dosažení kulturního "industriálního noise" (továrního hluku). "Zpěv" tam je. Na nahrávkách není tak zřetelný, jednak je ho méně a dále je zapasován a zakomponován do vnitřku zvuků. Na koncertech je můj hlas - nikoli zpěv, ale hlas jako "hudební nástroj, nebo jeden ze zdrojů zvuku - více markantní. Na počátku (94-95) jsme na koncertech používali dvě baskytary, bicí a můj hlas, ale výsledek nebyl takový jaký jsem plánoval, představoval si. Je obtížné, snad i nemožné dělat hluk s hudebními nástroji a navíc s muzikanty.

Co vás jako kapelu k tomuto experimentování vedlo? Přece jen to není až tak obvyklé, alespoň já jsem se s ničím podobným ještě nesetkal.

Mě osobně k tomu vedlo poznání, že existují i další, jiné formy hudby a (ne)hudby. Ostatní členy kapely, minulé i současné, jsem k tomu asi vedl já. Samozřejmě do celku tvorby a do výsledku předávali své já, své zkušenosti, svůj život.

Jak by jsi popsal styl NAPALMED člověku, který s takovou hudbou ještě nikdy nepřišel do styku?

Tak jak to popisuji obecně, tedy "spontánně improvizovaný drsný tovární hluk". To je zřejmě moc divných slov pohromadě, takže bych pokračoval dodatečným vysvětlováním jako např.: hledání zvuků z netradičních přesto běžných materiálů (hlavně železo, dále sklo, dřevo, elektronika), experimentování s efekty a zdroji zvuku, zkoušení kombinací a různých zapojení, hraní si, atd. Problémem je hlavně hudbymilovnému, nevstřícnému člověku vysvětlit, že může existovat ještě nějaký jiný hudebně-zvukový vesmír. Mnohem svobodnější a pestřejší, čímž nemám na mysli jen 'industrial noise', ale i jiné formy experimentování.

Mohl by si laikům popsat, jakým způsobem "vyrábíte" svou hudbu?

Pracovní postup? Nic jednoduššího. Vezmete kilo železa, kilo plechů, kýbl skla, zapnete fotrovu brusku, brácha rozdráždí triodýnku a je to! To umí každý. Samozřejmě to zlehčuju a dělám si legraci (nejen z nás samotných). Kontaktními mikrofony snímáme materiály ze kterých jsou vyluzovány zvuky, manipulujeme je v efektech, mícháme v mixu a posíláme zvukařovi, nebo rovnou do nahrávacího zařízení. Stejně jednoduché a primitivní jako předchozí, legrační verze.

Máte nějakou škatulku, kam bych měl NAPALMED zařadit?

Obecně je styl daný: noise, podstyl: industrial, podpodstyl: experimental.

Rád bych se vrátil ještě jednou k novému albu, jaký byl záměr umístit na CD pouze jednu zvukovou stopu? Mě osobně to trochu zamrzelo, protože jsem zpočátku v hudbě špatně orientoval.

V podstatě jsem to zmiňoval už na začátku rozhovoru. Byl to záměr, přinutit posluchače aby nahrávku poslouchal jako celek. Jsem si vědom, že to i mnoho zčásti zkušených zájemců, odradí, ale nedá se nic dělat. Monolit byl podpořen doplňujícím heslem "žádné pauzy, žádné ticho, jen čistý hluk".

Velice mě zaujal netradiční obal CD „iii“, jak jsi na tento levný a vskutku efektivní nápad přišel?

Díky za ocenění a pojmenování "efektivní"! Jak jsi přišel na to, že se jedná o levný obal? Někdy je papírák dražší než plastová krabka, vložená dvoustránka a inlay. Většinou se snažím, stvořit a vyrobit obal tak, abych nemusel použít uniformní "jewel box", tedy plastovou krabičku. Trochu koketuji s amatérskou grafikou, zálibou hrát si i v tomto ohledu, hledat a experimentovat. Před vydáním jsem vymyslel asi tři návrhy balení a tento z toho nakonec vzešel. Pravda nebyl až tak drahý, ale nelze zapomenou, že jsem ušetřil na skládání, řezání, montování. Dá se říci, že jsem zaplatil "jen" za tisk podkladů. Zhruba dva týdny jsem pak vše kompletoval. Každý jednotlivý obal jsem měl v ruce 19X než bylo vše tak jak jsi dostal k recenzi.

Když jsem se na internetu ohlížel po nějakých informacích o tvé kapele, nemohl jsem nezaregistrovat, že máte celkem slušnou základnu fanoušků, jaký k tomu zaujímáš postoj, popř. čím si tyto kladné ohlasy vysvětluješ?

Osobně bych neřekl, že je to slušná fanouškovská základna. To, že o nás dosti" lidí ví, popř. zná jméno NAPALMED, je pravděpodobně důsledkem mých promo aktivit, obtěžování, komunikace, vnucování se. Dále v tom hraje roli i období vzniku NAPALMED, což je rok `94, kdy dnes jednotlivé, separované scény byly pospolité a fungovaly více propojeně. Dá se říci, že pro kapelu našeho ražení nebyl problém "patřit" mezi metlaře, punkery, grindery, atd., kde jsme myslím byli. Dnešní projekty (K-LXM, Fan Tim Kim) to mají o dost těžší. Tedy hledat své fanoušky. Čímž netvrdím, že všichni, mezi které jsme zapustili své jméno, jsou doposud našimi fandy.

Vnímáš NAPALMED spíše jako jednorázový projekt, nebo jsi spíše přesvědčený o tom, že můžete s kluky zakotvit u nějaké dobré nahrávací společnosti?

NAPALMED jednoznačně vnímám, vedu a cílím jako kapelu. Ale ve tvém dodatku ses asi ptal na trošku něco jiného. Na hlukové/industriální scéně jsou "dobré nahrávací společnosti" od kterých by nás nabídka na vydání desky dozajista potěšila, ale je rovněž mnoho menších, malých, které mohou splnit stejnou službu. Pokud jsi měl na mysli velkou firmu jakou je třeba "WARNER MUSIC JAPAN", u které vychází BOREDOMS, tak to v našich končinách nehrozí. A ani to není to oč tu běží, obzvláště v dnešní době, kdy můžeš s dostupností všeliké techniky svobodně tvořit sám.

Vím, že u nás je to velký problém, ozval se vám už někdo nebo to zatím stále zkoušíte?

Zkoušíme oslovovat větší, menší a malé. Hlavně z důvodů možné komunikace, pomoci s distribucí, výměn. Ale jinak v tom žádný problém necítíme. Bez práce nejsou koláče, kteréžto nejsou tím hlavním po čem toužíme.

Prázdniny a festivaly nám pomalu, ale jistě klepou na dveře, budou Vás moci fanoušci někde vidět?

Koncerty chápeme jako nedílnou součást naší prezentace a tvorby. Nabídky na vystoupení jsou dostatečné a adekvátní tomu co jsem schopen a ochoten odevzdat a splnit. Zatím máme nasmlouvány následující termíny: 19.7. - Branišovice, 26.8. - Kdyně u Domažlic, 13.9. Drážďany a 10.11. Wroclaw.

Děkuji ti Radku za tvé odpovědi a přeji ti hodně štěstí s kapelou...

Jirko, my děkujeme tobě, že jsi vážil čas sepsat otázky, zaobírat se takovými "niktoši" jako jsme my. Čtenářům děkujeme, že vydrželi až sem.

Kontakt:
http://www.napalmed.cz
http://www.bandzone.cz/napalmed
infonapalmed@seznam.cz

Kompletní diskografie:
http://napalweb.unas.cz/releases_cz.html


zpět
Rozhovor přečten: 4653x         Autor: Jiří Marek