Whiplash ... Rozhovory ... Rozhovory
Nejnovější

Recenze:
ASMODEUS
MALIGNANT TUMOUR
MORTIFILIA
TERROR
NASTY RATZ

Recenze - live:

CANNIBAL CORPSE
HARLEJ
BASINFIREFEST 2014
HARLEJ

Rozhovory:
IMODIUM
NASTY RATZ
ABRAXAS
TONDA RAUER
D.O.P.

Články:
FESTIVALY A ROZHOVORY
BRUTAL ASSAULT TOUR 2012
ČERNÁ DÍRA XXXII.
ČERNÁ DÍRA XXXI.
VZPOMíNKY NA VADER

Nejčtenější

Recenze:
MASTURBACE
24.10.2006 | 16415 x
CALES
22.10.2006 | 13895 x
HARLEJ
05.10.2006 | 13418 x
HARLEJ
29.10.2006 | 13324 x
FORGOTTEN SILENCE
22.08.2006 | 13309 x

Recenze - live:
NOC PLNÁ HVĚZD
03.08.2006 | 34318 x
ARAKAIN, PANDEMIA
25.12.2006 | 14350 x
KORPIKLAANI a další
08.11.2006 | 14198 x
BRAINWASHING FEST
04.05.2006 | 14186 x
SSOGE, ENDLESS
24.01.2007 | 13893 x

Rozhovory:
MILOŠ "DODO" DOLEŽAL
06.11.2006 | 17469 x
HARLEJ
31.10.2006 | 17431 x

Články:
MASTERS OF ROCK 2007
13.01.2007 | 15711 x
ČERNÁ DÍRA XXIX.
18.12.2007 | 14652 x

 Whiplash
Počet recenzí: 1705
Počet recenzí-live: 235
Počet rozhovorů: 230
Počet článků: 98
Počet skupin: 1071
Počet odkazů: 92
FROM BEYOND
Záhrobní dekáda



     Skupina FROM BEYOND působí na naší undergroundové scéně již 10 let. Kluci z kapely odehráli výroční koncert v klubu Apollo 13 (23.5. 2003) v Prostějově a nyní jim vychází zbrusu nový disk s názvem“ Where Hell Begins“. Na dotazy odpovídal Standa (Osi)

Můžete čtenářům říct, kdo založil kapelu a kolik členů hraje nyní z té původní sestavy?

Především chci říct, že jsem hrdý na to, že jsme všichni tři zakládající členové v kapele dodnes, kdy FROM BEYOND oslavili desetileté výročí. Kdo někdy nějakou kapelu měl, ví, že to není zcela běžná záležitost. Poděkovat za to můžu Petrovi (P.D.Z) i Tomášovi (TJ). Je to důkaz, že máme všichni muziku opravdu moc rádi a že jsme, i když se objevily v kapele komunikační nebo jiné problémy, vždy nakonec všichni pochopili, že bez toho nemůžeme být. Jelikož jsme stále byli a dosud jsme kapelou čtyřčlennou, musím doplnit, že na postu druhého kytaristy se prostřídalo opravdu hodně muzikantů. Za všechny budu jmenovat Dušana Kopečného (jinak také např. Scenery), bez jehož vlivu bychom asi nahráli svou první demo nahrávku mnohem později než v roce 1996. Dnes s námi hraje nějakých 5 let Zdeněk (Z.V.) a dá se říct, že už také patří k inventáři kapely.

Které kapely vás nejvíce ovlivnily a s kým máte chuť si zahrát na jednom pódiu, případně, se kterými významnějšími kapelami jste společně hráli?

Určitě nás v počátku ovlivnily spolky jako Massacre (jejich album z ´91 roku „From Beyond“ je opravdu výjimečným deathmetalovým skvostem), Death, Slayer, Sepultura, později Crowbar, Cathedral, Six Feet Under a starší věci od Judas Priest, Black Sabbath, Trouble a moře dalších. Ale mohu říct, že patříme k těm, kdo potřebují mít neustálý přívod dalších a dalších novinek a kteří jsou zkrátka na dobré metalové hudbě závislí. Takže výčet by mohl pokračovat německou thrashmetalovou školou 80. let, švédskou death nebo melody-thrashovou scénou, samozřejmě americkou death scénou (morrisoundovskou i postmorrisoundovskou érou) nebo neo-thrashovou scénou. Pokud bych měl vyjmenovávat jednotlivé skupiny, bylo by toho opravdu moc a moc, a stejně bych na nějakou důležitou kapelu zapomněl. Každopádně přehled si můžete udělat na našem webzinu MetalWorld (http://metalworld.okraje.com), kam TJ i já přispíváme občas nějakou tou recenzí.

Co může posluchač - ať už ten, co tvorbu kapely zná, či ten, co ji uslyší poprvé - od nového CD FROM BEYOND očekávat?

V odpovědi na tuto otázku bych asi měl říct, že posluchači mohou očekávat naprostou bombu a nejlepší CD, které jsme kdy nahráli. Ale já takové řeči nemám moc rád. Vím, že asi reklamně fungují a pomáhají prodeji nahrávky, ale ve skutečnosti o CD nic neřeknou a fanoušek pak může být navíc zklamán. K naší nové nahrávce chci říct asi tolik. Hrajeme svůj vlastní styl, který je do určité míry ovlivněn kapelami, které jsem jmenoval výše. Kdo si nedovede dost dobře představit mix stylů, které produkují Six Feet Under, Entombed, Cathedral a Crowbar, nechť si sežene nějaké naše CD. A čím se liší novinka „Where Hell Begins“ od našich předchůdců? Při jejím nahrávání jsme si byli vědomi toho, že na CD „Endtime“ z roku 2000 jsme některé skladby nahráli pomaleji, než bylo třeba. Toho jsme se chtěli tentokrát vyvarovat, takže jsem přesvědčen, že nové album bude působit svižnějším dojmem.

Jaká forma hraní se vám jeví jako přijatelnější - koncerty v klubech nebo festivaly?

Myslím, že je to jedno. Důležité je, aby mezi kapelou a lidmi před pódiem fungovala určitá pozitivní energie. Z principu existují v naší branži dva typy skupin. Ty, které hrají více poslechovou muziku. To jsou ti tzv. zamotaní do strun, kteří produkují posluchačsky i muzikantsky náročnou hudbu (Atheist, Scenery, Neglected Field). A mám je osobně také velmi rád. My patříme ale k těm druhým, kteří sázejí na přímočaré, aranžérsky jednodušší a údernější songy. Velký důraz klademe vždy na kvalitní zvuk a výsledkem našeho snažení je zpravidla před pódiem křepčící kotel, který je pro nás vždy znovu a znovu velkou motivací k podání maximálního výkonu.

Kdo v kapele skládá hudbu a kdo píše texty? Dochází třeba i k hádkám ve studiu?

Role v kapele se za dobu existence přirozeně ustálili. Dnes skládá hudbu v podstatě TJ se mnou a texty píše výhradně zpěvák P.D.Z. Skládání muziky spočívá v tom, že buď TJ nebo já doneseme nějaké riffy, zpravidla se z nich 90% hned vyřadí a pak přichází ten nekonečně dlouhý proces sestavování riffů tak, aby výsledek byl co nejlepší. Jen zcela výjimečně dochází k tomu, že základní riffy napoprvé poskládáme tak, že nemáme nějakou nutkavou potřebu na tom cokoli měnit. Bývají i skladby které vznikají zvlášť těžce. Například 15krát neustále zkoušíme ideální aranže a když už si myslíme, že je vše v pořádku, přijde někdo z nás (zpravidla TJ) s tím, že je třeba skladbu celou překopat. Občas se stane, že takto rozdělaná skladba časem definitivně skončí na smetišti dějin. Prostě je to někdy legrace. Každopádně ve studiu už nic neřešíme, vše je připraveno a mění se maximálně nějaké detaily typu jestli výkřik na začátku ano nebo raději ne.

Myslíte si, že se vstupem ČR do EU se více otevře hudební trh pro české kapely, nebo se vše ještě více zhorší?

V kapele jsou jak zastánci, tak odpůrci vstupu do EU (že Tome). Naštěstí jsme to vyhráli my, ha, ha. Myslím, že pokud jde o FROM BEYOND, nelze snad ani hovořit o tom, že bychom byli účastni nějakého trhu. Ten náš prodej několika kousků po koncertě vstup do EU ani neohrozí, ani mu nepomůže. Ale tebe zřejmě zajímá, jestli je vstup do EU pro české (sorry, že neříkám české, moravské a slezské, ale já si na to rozdělování moc nehraju) kapely spíš příležitostí nebo hrozbou. Těžko říct. Je opravdu málo našich kapel, které mohou konkurovat těm kvalitním západním, ale pokud konkurují, tak už dnes, tzn. před vstupem do EU. Těmto kapelám vstup asi pomůže, protože by se snad mohli odbourat případné problémy na hranicích v případě jejich výjezdu ven na koncert apod. Na druhou stranu by mohlo dojít ke zlevnění dovážených cédéček, i když v tomto směru už nevěřím ničemu. Každopádně nic není černobílé a také v této oblasti se teprve uvidí, jak to všechno vlastně dopadne. Myslím, že pokud vstup ublíží některým našim kapelám, tak jen těm, které na to prostě nemají, ale komu by neměl ublížit určitě, tak to jsou posluchači a fanoušci. A to považuji za mnohem důležitější.

Jaký je váš názor na slogan: „Kopírování zabíjí hudbu!“?

Samozřejmě, že žádné kopírování hudbu nezabíjí, je to nesmysl. Myslím, že hlavní problém je v ceně a ve finančních možnostech lidí. Lehce si spočítám, že při průměrném výdělku 15 000 Kč si může průměrný Čech koupit asi tak 2 cédéčka měsíčně, aby nezruinoval rodinný rozpočet. Ale pokud je to člověk, který je opravdovým hudebním fanouškem, potřebuje koupit alespoň 5 až 10 cédéček (jde přece také o jistý druh závislosti, že). A to už je problém. Takže nezbývá než kopírovat. Ale opravdové klenoty si stejně koupí, aby je měl doma v originále. Na druhé straně spektra jsou lidé, kteří z hudby žijí. A tito lidé chtějí trhnout, co se dá. A je opravdu zajímavé, kolik peněz jsou ochotni vrazit do nesmyslné reklamy, jejíž hlavní slogan si uvedl v otázce. Doufám, že jde o tak úzkou skupinku lidí, že jejich lobbing nebude mít žádnou šanci na úspěch. Musíme si uvědomit, že 99% muzikantů má hudbu jako svůj koníček, a tudíž do hudby především investují a neočekávají žádný zisk. Určitě přes 90% kapel, které poslouchám já, se hudbou neživí, takže těch zbývajích 10% pokud přestane hrát jenom proto, že je jejich kšeft neuživí, nebude pro mne velkou ztrátou. Zvlášť když budu vědět, že jejich hraní bylo motivováno hlavně výdělkem.

Jak se díváte na dnešní počítačovou dobu. Myslíte si, že dnes může kapela fungovat bez svého webu, kde fanoušek najde vše podstatné? Zaujaly mě vaše internetové stránky. Jsou dobře udělané.

Kapela bez webu? Ale ano, asi může fungovat, ale blbě a s postupem času čím dál tím hůř. Je pravda, že pokud si dnes chci najít nějaké informace o kapele, tak jdu na internet. Při té příležitosti mě občas naštve, když nemůžu najít žádnou oficiální stránku nějaké zaběhnuté kapely. Dnes už je to naštěstí výjimka a týká se to spíš kapel, které ukončily svou kariéru ještě v dobách, kdy byl internet teprve v plenkách, tj. někdy na konci osmdesátých let. Co se týká našich webových stránek, stará se o ně náš kamarád Tomáš „Lajt“ Indrák a jsme opravdu rádi, že se kdysi ujal této, povětšinou nevděčné role. Jsme rádi, že mu můžeme touto formou znovu poděkovat. A jsme také rádi, že se Ti naše internetové stránky líbí. Pro ostatní jenom připomenu naši internetovou adresu: www.frombeyond.tk

Dioskografie:

U nás doma / At Our Place /kompilace/ 1998
MetalWorld compilation I /kompilace/ 2001
Born 1996
From Beyond 1998
Endtime 2000

Odkaz:
http://www.frombeyond.tk


zpět
Rozhovor přečten: 4475x         Autor: Zdeněk Beňo