Whiplash ... Rozhovory ... Rozhovory
Nejnovější

Recenze:
ASMODEUS
MALIGNANT TUMOUR
MORTIFILIA
TERROR
NASTY RATZ

Recenze - live:

CANNIBAL CORPSE
HARLEJ
BASINFIREFEST 2014
HARLEJ

Rozhovory:
IMODIUM
NASTY RATZ
ABRAXAS
TONDA RAUER
D.O.P.

Články:
FESTIVALY A ROZHOVORY
BRUTAL ASSAULT TOUR 2012
ČERNÁ DÍRA XXXII.
ČERNÁ DÍRA XXXI.
VZPOMíNKY NA VADER

Nejčtenější

Recenze:
MASTURBACE
24.10.2006 | 16415 x
CALES
22.10.2006 | 13895 x
HARLEJ
05.10.2006 | 13418 x
HARLEJ
29.10.2006 | 13324 x
FORGOTTEN SILENCE
22.08.2006 | 13309 x

Recenze - live:
NOC PLNÁ HVĚZD
03.08.2006 | 34318 x
ARAKAIN, PANDEMIA
25.12.2006 | 14350 x
KORPIKLAANI a další
08.11.2006 | 14198 x
BRAINWASHING FEST
04.05.2006 | 14186 x
SSOGE, ENDLESS
24.01.2007 | 13893 x

Rozhovory:
MILOŠ "DODO" DOLEŽAL
06.11.2006 | 17469 x
HARLEJ
31.10.2006 | 17431 x

Články:
MASTERS OF ROCK 2007
13.01.2007 | 15711 x
ČERNÁ DÍRA XXIX.
18.12.2007 | 14652 x

 Whiplash
Počet recenzí: 1705
Počet recenzí-live: 235
Počet rozhovorů: 230
Počet článků: 98
Počet skupin: 1071
Počet odkazů: 92
LADISLAV OLIVA




Blíží se konec roku a to vždy vede k bilancování a shrnutí co nám ten rok vlastně dal. Pro fanoušky cz tvrděrockové scény je tu již pár let anketa Břitva jejíž zakladatelem je Ladislav Oliva. No a o páru věcí okolo Břitevního dění jsem se s tímto kontroverzním človíčkem pobavila….

W: Čau Ladis! Letní festy jsou za námi. Co jsi letošní léto navštívil a jak hodnotíš tyto akce?

LO: Vytvořil jsem si svůj osobní rekord, protože jsem poprvé v životě a na stará kolena zvládl rovnou 10 festivalů. Postupně to byly festivaly Obscene Society v Hradci Králové, Toxic Party v Olomouci, Czech Death Fest v Červeném Kostelci, Antitrend v Žabčicích, Merry Fest v Hodslavicích, Against The Stream v Nekoři, Obscene Extreme v Trutnově, Ludkovická plečka v Ludkovicích, Beseda u Bigbítu v Tasově a Brutal Assault v Jaroměři. Samozřejmě jsem byl skoro všude zadarmo, což je v mé současné situaci žel jediná možnost, jak tohle absolvovat.
Nutno ale dodat, že Obscene Extreme se dlouho rýsoval tak, že asi nepojedu, což se změnilo až teprve den předem, kdy mi volal zoufalý Lecter, že mě potřebuje do stánku, protože nikoho jiného nesehnal a že mi zaplatí veškeré výdaje na cestu, vstupné, jídlo i pití. Stejným způsobem pro mě dopadl i Brutal Assault, jehož koncepce jde dávno mimo mě. Byl jsem tam po 6 letech a v Jaroměři tedy vůbec poprvé, jenže od dister k pódiím je to tak daleko, že jsem každý den viděl tak zhruba 3-5 kapel, víc asi ne. Takže jsem tam byl čistě pracovně. Zatímco jiní tam utráceli dlouze našetřené prachy, já jsem tam vydělával. Z Brutalu jsem odjel bohatší o více než 3 tisíce. Bodejť by ne, když jsem neplatil jízdné ani vstupné a nekupoval žádné žetony. Příští rok si to možná zopakuju, ale za 2 roky rozhodně ne, ledaže by se změnil obvyklý termín konání. V tom tradičním termínu budou totiž olympijské hry v Londýně, což mě přece jen zajímá mnohonásobně víc než nějaký Brutal, bez kterého se klidně obejdu. Takže Brutal Assault 2012 strávím mnohem raději u olympiády v televizi.( tak to já ani náhodou…olympiáda mě zajímá tak maximálně zimní)

W: Viděl jsi spoustu kapel.
Zaregistroval jsi mezi nimi nějaký nový objev na scéně? Byla nějaká grupa, která tě překvapila či naopak zklamala?


LO: Na Obscenu či Brutalu jsem neviděl skoro nic. Jinde jsem sice viděl mnohem více kapel, ale když už někdo potěšil, tak to byly většinou známější spolky. Úroveň kapel šla často ruku v ruce v úrovní pódia. Takže když srovnám Antitrend a Merry Fest, kde hrály částečně totožné kapely, tak na tom druhém festu zněly mnohem lépe, protože je podpořilo lepší pódium i lepší zvuk. Jinde pozornost ovlivnilo počasí, takže třeba na Czech Death Festu bylo občas takové vedro, že hlavně kapely hrající v brzké odpoledne působily poněkud mátožným dojmem. Ludkovickou plečku pro změnu poznamenal déšť, kvůli němuž došlo k takovému zeštíhlení programu, že to negativně ovlivnilo celkový dojem. Když vezmu v potaz čistě uměleckou stránku, tak nejlepší byla asi Beseda u Bigbítu, přestože menší pódium bylo občas přehlušováno tím větším.

W: Příští rok anketa Břitva oslaví již 10. výročí své existence. Jak vnímáš těch 10 let, co tuto anketu organizuješ? Zhodnoť v kostce zatím proběhlé ročníky…

LO: Ono je to časově trochu zkreslené. Myšlenka Břitvy je stará teprve 8 let, protože ten nápad vznikl v říjnu 2002, ale s připočtením jednoho dodatečného ročníku si lze spočítat, že nadcházející ročník bude opravdu desátý v pořadí. Někdo teď může mít pocit, že neumím počítat, ale ročníky 2002 až 2010 s dodatečným za rok 2001 tvoří opravdu 10 ročníků.
Při hodnocení je asi nutné rozdělit samotnou anketu a její vyhlašovací koncert. Zatímco s výsledky Břitvy jsem obvykle velmi spokojen, s těmi koncerty je to jak kdy. Přičemž v posledních zhruba 2-3 letech to šlo i po této stránce docela nahoru.
Dosavadní břitevní koncerty bych zhodnotil asi takto:

Vsetín-Sandrik 2003 – povedený start, kvalitní kapely, menší klub, ale docela hodně lidí
Vsetín-Sandrik 2004 – opět silná sestava kapel, ale méně lidí a slabší atmosféra
Brno-Svatoboj 2004 – stejně silná sestava, poměrně velký sál, ale nemnoho lidí
Šumperk-Kotelna 2005 – malý prostor, málo lidí, výborné kapely, zábavně trapný večer
Ostrava-Tančírna 2005 – skoro žádní lidi, omluvené kapely, zcela nejhorší akce
Jihlava-Jazzoo 2005 – extrémně hardcorový speciál, malý prostor, ale totálně narvaný
Uherské Hradiště-Mír 2006 – improvizované pódium, metal-hardcore kompromis, hodně lidí
Brno-Favál 2007 – docela solidní kapely, jenže málo lidí a nepříliš dobrá atmosféra
Brno-Melodka 2008 – asi nejhorší sestava kapel, ale překvapivě slušná návštěva (tak to kecáš , sestava byla skvělá, bud víc tolerantní k vkusu jiných !!!)
Brno-Melodka 2009 – vynikající kapely, skvělá atmosféra i celý večer, ještě více lidí
Brno-Melodka 2010 – opět špičkové kapely, dosud jednoznačně nejvíce lidí Takže zatím 11 koncertů, z toho 6 výdělečných a 5 prodělečných, přičemž v tomto směru se skóre z 1:4 časem přesunulo na 6:5, což je rozhodně dobrý vývoj. Já jediný jsem byl všude, tys byla všude kromě Jihlavy. Celkem došlo na 52 vystoupení od 39 kapel. Dosud přišlo zhruba 1140 platících návštěvníků, což dělá průměr necelých asi 103 lidí na jednu akci.

Naštěstí Břitva nestojí na komerčních principech. Kdyby stála na nich, tak by už asi 5 let neexistovala. Protože kdybych uvažoval čistě podnikatelsky, tak po Ostravě 2005 by celá Břitva musela zkrachovat. Jenže ono není třeba vydělat, stačí jen pokud možno příliš neprodělat. Břitva je hnána kupředu nikoliv vidinou zisku, ale osobním zaujetím. To pořád ještě platí.


W: Jak jsem již zmínila, bude to 10. výročí této ankety. Připravuješ něco speciálního?

LO: Nedávno proběhlo speciální hlasování do pouze jednorázové ankety Osobnost scény. Výsledkem je TOP 100 největších osobností české tvrděrockové scény, které se postupně den po dni načítá na Abyssu a Facebooku, až to dojde k nominované desítce, jejíž pořadí se odtajní až na Břitvě. Takže bude zajímavé sledovat, kdo všechno se do pořadí vejde.
Současně proběhlo vůbec první hlasování do Galerie legend, což je něco ve smyslu Síně slávy. Takže do této Galerie legend budou postupně uváděny historicky nejvýznamnější české rockové, metalové či punkové kapely. Potíž asi bude s vyhlášením, protože pro některé ty velkokapely je Břitva přece jen příliš malá, amatérská a tudíž nezajímavá záležitost. Zkusím projekt Galerie legend formou licence nabídnout nějaké větší koncertní agentuře, jež by to dokázala pojmout důstojněji. Pokud to žádná nepřijme, tak se to holt bude muset vyhlásit amatérsky.
Vedle tradiční výroční Břitvy by měl 3 týdny před ní proběhnout ještě jeden koncert, který by měl být zaměřen spíše death-grindovým směrem.
Někdy za rok na podzim by pak ještě měla proběhnout všeshrnující Břitva desetiletí, kde budou vyhlášena nejlepší alba a projekty za celé období 2001-2010.
A na jaře 2012 se pak Břitvou 2011 vstoupí do druhé dekády existence.


W: Už víš kdy a kde tyto akce proběhnou?

LO: Tradiční Břitva bude 23. dubna 2011 v Brně na Melodce, death-grindový speciál 2. dubna tamtéž. Jiné termíny potenciálních břitevních akcí zatím nejsou.

W: Myslíš si, že už je anketa dokonalá? Mně osobně tam chybí například kategorie Obal roku, Klip roku nebo Instrumentalista roku.

LO: Dokonalé to nemůže být asi nikdy. A určitě by se dalo vymyslet mnoho dalších kategorií, které tam někomu chybí, například Zpěvák roku, Zpěvačka roku, Publicista roku, Vydavatel roku, Pořadatel roku a podobně.( za to kniha roku mi příjde nejvíc zbytečná…) Jenže Břitva má oceňovat spíše konkrétní projekty vztažené k danému roku a ne nějakou dlouhodobou popularitu. Nechci z toho dělat nějaké "metalové TýTý". A to se žel týká i kategorie Instrumentalista roku. Mám obavu, že kdyby se různé osobnostní kategorie zavedly, že by stejně pořád vítězili ti stejní. Včetně lidí jako Shindy, Čurby a podobně, kteří těch Břitev vyhráli už dost a dost, takže není nutné pro ně vymýšlet nové kategorie. Nemluvě o tom, že zbytečně moc kategorií navíc by také znamenalo nutnost zhotovení většího počtu cen.
Nicméně aby se vlci nažrali a kozy zůstaly celé, tak se alespoň vyhlásí ona zmíněná Osobnost scény, kam lze naráz nasypat všechny vokalisty, instrumentalisty, publicisty, zinaře, vydavatele i pořadatele. Vyhlásí se to jednorázově, popřípadě to lze zopakovat třeba za 5 let. Ale do Břitvy ty různé osobnosti dávat nechci, tam patří spíše konkrétní alba, činy a projekty.
Pokud jde o Obal roku, jistě se nějaký pozoruhodný občas objeví, ale jde třeba o natolik minoritní kapelu, že o tom většina hlasujících stejně neví. Mám obavu, že kdyby se hlasovalo pro Obal roku, že by nakonec na prvních příčkách byla zhruba ta stejná alba, které jsou v popředí i v kategorii Album roku. Tedy hlavně a převážně alba od Redblacku.
Pokud jde o Klip roku, asi se opravdu zavede. Mám plán, že nejprve se v rámci Břitvy desetiletí vyhlásí nejlepší klipy za minulých deset let a od Břitvy 2011 by pak byly klipy běžnou kategorií.


W: Myslíš si, že anketa má dostatečnou podporu lidí z branže? Myslím tím muzikanty, pisálky, hudební sponzory, ale i třeba fans.

LO: Mám pocit, že se to postupem času lepší. V posledních letech se dokonce objevili i menší sponzoři, kteří pokryjí alespoň čtvrtinu nákladů. A pomaloučku se lepší i třeba mediální dopad Břitvy. Zájem hlasujících pisálků sice stagnuje či dokonce mírně klesá, ale to souvisí i třeba s tím, že oproti minulosti vychází mnohem méně metalových fanzinů, takže logicky ubylo i publikujících osob. Pravda, různých internetových pseudopisálků či blogerů je spousta, ale co tak občas pozoruji, jejich přehled o dění je většinou omezen na fanouškovské uctívání jednoho stylu.
Naproti tomu návštěvnost břitevních koncertů šla v posledních letech výrazně nahoru, k čemuž snad pomohlo i již trvalé usazení se v Brně na Melodce, protože i samotní provozovatelé tohoto klubu mají k Břitvě dobrý přístup. Což dříve nebývalo a třeba v roce 2005 v Šumperku lidi z klubu vůbec nevěděli, co to pořádají, takže komunikace s těmi gorilami byla otřesná.


W: Tvojí doménou je mít všechno zdokumentované a spočítané. Můžeš říct, kdo za dobu existence Břitvy patří mezi ty nejúspěšnější?

LO: Nejvíce Břitev v historii určitě posbíral Shindy, ať již skrze vydavatelskou činnost, Brutal Assault či veškeré promotérské aktivity v rámci Obscure Promotion. Hodně výher má na kontě také magazín Pařát a vícekrát již byly oceněny i další fanziny, webziny, firmy, festivaly a samozřejmě i kapely. Mezi ty nejúspěšnější jistě patří INSANIA, DARK GAMBALLE, ENDLESS, SILENT STREAM OF GODLESS ELEGY, FORGOTTEN SILENCE, ADOR DORATH, DYING PASSION nebo MALIGNANT TUMOUR.

W: Počty hlasujících publicistů se rok co rok mění. Neštve tě někdy, že tak malá komunita se nedokáže ani jednou za rok stmelit a podpořit tuzemskou scénu?

LO: Každý nechť se sám rozhodne, zda chce či nechce hlasovat. Někoho třeba podobné ankety nebaví a nezajímají, případně vůbec nedokáže sestavit pořadí desek, médií či firem. Pak jsou také jedinci, kteří poslouchají pouze a jedině zahraniční kapely, zatímco ty české je vůbec nezajímají. Takový člověk bez tuzemského přehledu ať tedy raději opravdu nehlasuje.
Oslovuji každoročně velké kvantum různých pisálků, ale budu tento počet razantně zeštíhlovat. Někteří totiž o Břitvu opravdu nejeví vůbec žádný zájem, takže je asi zbytečné je s tím pořád obtěžovat a každoročně jím posílat výzvy k hlasování.
Není divu, když mnozí oslovení jsou pisálci v uvozovkách, kteří sesmolí ročně jeden report, vyslechnou všehovšudy 3 alba, protože jinak poslouchají jen mp3 songy stažené do mobilu, skladby na Bandzone profilech a podobně. Je jim třeba sotva 20 let, o metalové historii nevědí nic, o současnosti velmi málo, mají omezený rozhled a vrcholem jejich metalovosti je nošení gotických hábitů nebo kroužků v uchu, což jim připadá strašně in. O takové "znalce" nestojím.
Ve snižování počtu hlasujících proto nevidím problém. Raději ať hlasuje 50 znalců a odborníků, než třeba 150 takových, z nichž polovina neví, která bije. Není důležité, kolik pisálků hlasuje. Prvořadé jsou kvalitní, důstojné a reprezentativní výsledky.


W: Každým rokem Ti s pořádáním Břitvy někdo pomáhal. Posledních pár let jsou to lidi z webzinu Abyss. Jak k této spolupráci došlo? A jak jsi s jejich prací pro Břitvu spokojen?

LO: Štěpán Šimek z Abyssu projevil zájem již při 2. ročníku, kdy v Brně vše oběhal způsobem, že se dodnes divím, jak to dokázal. Později se pak přidal Viktor Palák, který Břitvě přidal ještě více osobní iniciativy. A na tyto dva se nabalují ještě další, kteří jemně vypomáhají hlavně v den koncertu, třeba výběrem vstupného, přípravou či nákupem potravin a tak různě. A protože Viktor řídí Spike ve Sparku, nitky se prodloužily až k jeho grafikovi, který je tak nyní i grafikem Břitvy. Jasné je to, že jakákoliv spolupráce na Břitvě je především otázka osobního chtění.

W: Neplánuješ změnu designu ceny? Myslím si a z doslechu i vím, že moc lidí tato dřevěná deska s žiletkou neoslovila. Osobně bych byla pro, aby se výrazně přetransformovala do podoby jakési plakety či diplomu. Přeci jenom, graficky hezky zpracovaná A4 se všemi údaji o konkrétní ceně (za co, kdy, komu) by byla pro břitevní oceněnce daleko reprezentativnější a určitě by si ji každý vystavil třeba ve zkušebně nebo nad postelí…

LO: Podoba ceny samotné je rozhodně Achillovou patou Břitvy, ale žel s tím lze jen těžko něco udělat. Asi 7 ročníků se rozdávala dřeva se žiletkou, což byl pro někoho až moc velký underground. Teď se rozdávají minidiplůmky v koupeném fotorámečku, což je taky jen znouzectnost, ale snad to vypadá aspoň o trochu líp. Žel, na nic lepšího nejsou prachy. Raději ani nedomýšlím, kolik každoročně musí stát kompletní řada sošek v cenách Anděl, ale je naprosto jisté, že pro Břitvu je něco takového naprosto nemyslitelné. Jedna cena v Břitvě má výrobní hodnotu něco málo přes 50 korun, takže je to vyloženě jen takové zoufalství, aby se vůbec něco udělilo. Každoroční sada stojí něco přes tisícovku. (ale myslím si že barevný plakát –diplom by vyšel levněji než takové nic v rámečku…)
Samozřejmě, asi by se dalo vymyslet něco lepšího a třeba to někomu zadat formou zakázky, ale pokud uvážím, že takto vyrobená honosnější cena by stála v lepším případě tisícovku za kus, pak by celá každoroční sada vyšla na 20 tisíc, což je pro mě příliš moc.
Samozřejmě se už objevilo pár čuráčků a debílků, kterým Břitva připadá směšná a kteří mi doporučili, že pokud nejsem schopen zajistit lepší předávané ceny, ať tedy raději žádné výroční ceny nepořádám. Když jsem těmto pitomečkům nabídl, že to můžou vyrobit či jinak zajistit a poté zaplatit oni samotní, a že jejich dobrovolné iniciativě se meze nekladou, tak měli tisíce výmluv. Takovýmto stěžovatelům lze vzkázat jedno jediné – vyližte si prdel, vyserte si oko!
Na cenách Břitva nejsou prvořadé ceny samotné, ale především konečné výsledky hlasování. Ty jsou na úrovni a to je podstatné. Že cena vypadá hůř, je vedlejší.


W: A co nějaké břitevní prezenty? Černé tílečko s vkusným logem by se mi líbilo…

LO: Skvělý nápad! Takže jestli chceš, požádej Štěpána Šimka o dodání loga, a výrobu a prodej triček můžeš zařídit! Iniciativě se meze nekladou! Tímto Ti k tomu dávám souhlas! (no to určitě já se postarám a ty to zkritizuješ jak všechno ostatní… )


zpět
Rozhovor přečten: 3625x         Autor: Martina Kurtinová