Whiplash ... Rozhovory ... Rozhovory
Nejnovější

Recenze:
ASMODEUS
MALIGNANT TUMOUR
MORTIFILIA
TERROR
NASTY RATZ

Recenze - live:

CANNIBAL CORPSE
HARLEJ
BASINFIREFEST 2014
HARLEJ

Rozhovory:
IMODIUM
NASTY RATZ
ABRAXAS
TONDA RAUER
D.O.P.

Články:
FESTIVALY A ROZHOVORY
BRUTAL ASSAULT TOUR 2012
ČERNÁ DÍRA XXXII.
ČERNÁ DÍRA XXXI.
VZPOMíNKY NA VADER

Nejčtenější

Recenze:
MASTURBACE
24.10.2006 | 16418 x
CALES
22.10.2006 | 13897 x
HARLEJ
05.10.2006 | 13421 x
HARLEJ
29.10.2006 | 13327 x
FORGOTTEN SILENCE
22.08.2006 | 13311 x

Recenze - live:
NOC PLNÁ HVĚZD
03.08.2006 | 34321 x
ARAKAIN, PANDEMIA
25.12.2006 | 14352 x
KORPIKLAANI a další
08.11.2006 | 14202 x
BRAINWASHING FEST
04.05.2006 | 14189 x
SSOGE, ENDLESS
24.01.2007 | 13897 x

Rozhovory:
MILOŠ "DODO" DOLEŽAL
06.11.2006 | 17472 x
HARLEJ
31.10.2006 | 17437 x

Články:
MASTERS OF ROCK 2007
13.01.2007 | 15713 x
ČERNÁ DÍRA XXIX.
18.12.2007 | 14656 x

 Whiplash
Počet recenzí: 1705
Počet recenzí-live: 235
Počet rozhovorů: 230
Počet článků: 98
Počet skupin: 1071
Počet odkazů: 92
BLIND GUARDIAN




Nebývá tomu často, aby se amatérský novinář, webmaster fanklubové stránky oblíbené metalové kapely a potažmo fanatik do skupiny Blind Guardian a zároveň obdivovatel velikánů vážné hudby, jakými byli Vivaldi, Bach, Beethoven, Dvořák, Musorgskij či Mozart, dostal na pár virtuálních minut do života skladatele, aranžéra, orchestrátora a dirigenta seriozního hudebního tělesa a orchestru, jehož originální název zove FILMharmonic Orchestra Prague. Ti z vás, kteří nepatří mezi povrchní požírače hudebních výplodů novodobé techniky a nestačí jim pouze prohnat přes své sluchovody jakoukoli novou nahrávku skrzeva mp3 přehrávač, ale ctíte ono starodávné kouzlo hudebního příběhu, kdy každé nové album vašeho idolu, hudebního miláčka či jen své oblíbené kapely, posloucháte s vervou objevovat stále nové a nové nuance a zákoutí každé skladby, kdy v nočním klidu ve sluchátkách pátráte po každém zvuku neznámého doplňujícího nástroje v pozadí nahrávky či za pravého poledne a denního světla zkoumáte již po desáté průvodní booklet k vydanému CD, lámete si mozkové závity nad fantaskními texty a takřka pod lupou zkoumáte komu děkují v bookletu samotní hudebníci, kdo všechno se na nahrávce podílel a hostoval, tak vy hudbymolové již tušíte, že jméno orchestru FILMharmonic Orchestra Prague bylo v roce 2010 nezapomenutelně vtisknuto do historie příběhu německé metalové legendy Blind Guardian. Kdo blíže by v oboru těžkotonážní hudby měl mít k tělesu hrajícímu živě vážnou hudbu než skupina, která si 25 let pohrává s harmoniemi, vychytávkou z Dvořákovy Novosvětské a epickými akustickými pasážemi středověkého bardstva? Progresivita Blind Guardian a jejich sklon ke klasické či středověké hudbě takřka zákonitě dospěly po čtvrt století existence v plod v rámci svého metalového oboru a jeho možností do před-vrcholného stádia fúze veškerého potencionálu melodického energického metalu protkaného či doplněného orchestracemi a živou nahrávkou tělesa i ve světě vážné hudby zcela váženého. Pokud se divíte, že jsem se zdráhal při zmíňce na rok 2010 a aktuální album At The Edge Of Time uvést v souvislosti Blind Guardian s FILMharmonic Orchestra Prague slovního spojení vrcholné stádium, tak jen proto, že jak známo, kapela již deset let v skrytu za svými řadovými alby pracuje ve volných chvílích na velkolepém orchestrálním díle, které by podle slov samotných muzikantů mělo spatřit světlo světa již velmi brzo (snad 2012/2013), patřím tedy k těm dychtivcům, kteří tento vrchol jejich kariéry stále očekávají. Partnerem k tomuto rozhovoru byl tedy člověk nade všechny nejpovolanější - skladatel, aranžér, orchestrátor a dirigent zmíněného hudebního tělesa, které natáčelo na album At The Edge Of Time orchestrální party - pan Adam Klemens.

Na obalu alba německé metalové skupiny Blind Guardian je vaše hudební těleso uvedeno jako FILMharmonic Orchestra Prague, používáte i český ekvivalent Pražský filmharmonický orchestr? Ptám se z takového malého technického ohledu, když na vyhledávači google zadám název vašeho tělesa v jazyce anglickém, na rozdíl od jazyka českého se vaše těleso zobrazí v anglické verzi nesčetněkrát častěji (zhruba 34 000 x) než ve verzi české (zhruba 43 x).

Používána je jen anglická verze – neboť drtivá většina projektů přichází ze zahraničí. Pokud vám „vyběhla“ i verze v češtině, jde pravděpodobně o neoficiální překlad názvu.

Rád bych nejprve zkusil zjistit, kudy že vedou cestičky jedné metalové německé kapely až ke smlouvě natáčet orchestrální klasické pasáže s vaším orchestrem. Vzpomenete si ze svého dirigentského postu, kdy jste se a od koho prvně někdy v roce 2009 dozvěděl, že budete natáčet orchestrální pasáže pro metalovou skupinu? Má snad orchestr pro tyto účely vlastního manažera nebo zastřešení nějakou manažerskou agenturou, která přijde s nabídkami na spolupráci se zahraničními autory a vy jako dirigent obdržíte již dané zadání či snad máte možnost diskutovat a vybírat si? Jak tedy probíhá samotný proces od poptávky až k realizaci pod vaší taktovkou?

V případě tohoto natáčení jsou jeho počátkem dlouhodobé pracovní kontakty agentury MUSA, resp. jejího majitele p. Petra Pýchy, s německým producentem Carstenem Heusmannem. Díky této spolupráci jsme v minulosti natáčeli třeba i pro Sarah Brightman či kapelu Helloween. Já sám se dostávám k projektům až ve stádiu vlastní hudební realizace, což s ohledem na to, v jakém předstihu se termíny natáčení rezervují, bývá nejčastěji v řádech týdnů před natáčením. Pokud, jako v tomto případě, pracuji i na orchestraci, pak je to ještě o několik týdnů dříve. Připravuje-li se nahrávání CD, bývá časový plán znám poměrně dlouho dopředu. U filmů je to naopak často na poslední chvíli, neboť poslední fáze práce na filmu, mezi něž patří i nahrávání hudby, probíhají zpravidla velmi dynamickým, až hektickým způsobem.

Na obalu alba At The Edge Of Time německé metalové skupiny Blind Guardian jste uveden jako conductor, tedy dirigent, mám si to vyložit tak, že veškeré aranže, orchestrální přípravy, tabulatury či notový zápis a orchestrace v nějaké demonahrávce, třeba v syntezátorové podobě, se k vám dostaly předem již připravené a nezasahoval jste do nich, pouze je přepracoval a rozepsal pro nástroje vašeho orchestru? Nebo došlo k malým úpravám podkladů, které se k vám dostaly?

Jak jsem se již zmínil, tak jsem na tomto projektu pracoval i jako orchestrátor. To znamená, že jsem z elektronických midi podkladů prvotní aranže, kterou vypracoval Matthias Ulmer, vytvořil orchestrální partituru. Označení orchestrace zahrnuje různě složité úpravy dodaného hudebního materiálu. V nejkomplexnějších případech to může být kompletní instrumentace třeba z klavírní skici, či dnes mnohem častěji z nějakého počítačového midi záznamu. S přibývající praxí demosnímků, sloužících k předběžné informaci o skladbě pro producenty, režiséry apod., pak orchestrace nejčastěji spočívá v přípravě orchestrální partitury z midi dat po jejich přenesení do notačního programu. Midi data nahrávky v samplovaných zvucích nástrojů však nejsou zdaleka správným záznamem jen jednoduše přepsatelným do not v notačním programu. Notový záznam je přinejmenším třeba upravit do podoby hratelné na akustické orchestrální nástroje. Mnohem častěji je ale nutno ještě přeinstrumentovat plno ploch, aby správně a dobře zněly v živém provedení. Nejen odstranit různé chyby, které náhodně vznikly, ale kupříkladu dbát na správné a logické vedení nástrojových hlasů, jejich hratelnost. Sampler je téměř vždy ovládán pianovou klaviaturou. To ale zpravidla vede k tomu, že stylizace takto zahrané, jsou spíše klavírního typu. A ne všechny klavírní „grify“ jsou přirozené jiným nástrojům. Například smyčcovým mohou dělat určité problémy. Nástroje se také k sobě barvou zvuku v přirozené akustice pojí jinak, než v samplech, jejich rejstříkové oblasti a dynamické možnosti nejsou absolutně stejné. I toto je při úpravách instrumentace třeba zohlednit.

Na obalu alba je dále uvedeno, že se natáčení orchestru účastnil i německý producent, který produkuje alba této skupiny již řadu let, Charlie Bauerfeind, který do studia skupin, se kterými spolupracuje vozí sebou svůj počítačový Pro-Tools systém, bylo něco takového použito při natáčení i v Rudolfinu, že jste natáčeli orchestrální party přímo do záznamového zařízení tohoto producenta, nebo byla nahrávací cesta trochu odlišná než je tomu při natáčení rockových či metalových skupin v klasickém malém studiu?

Charlie Bauerfeind se pochopitelně natáčení účastnil. Systém ProTools je ale dnes prakticky standardním vybavením každého profesionálního nahrávacího studia, Rudolfinum nevyjímaje, takže nebylo třeba vozit zvláštní zařízení. Možná pro zajímavost, jak taková natáčení probíhají: to, co hraje na nahrávce sama kapela Blind Guardian již bylo v době našeho nahrávání natočeno. My se sluchátky na uších, do kterých nám byla tato nahrávka spolu s klikem pouštěna, synchronně hráli orchestrální plochy.

Na obalu alba jsou dále uvedeni na české straně při natáčení v Praze též jména Jan Kotzman (zvukař), Čenda Kotzman (studiový technik) a Petr Pýcha (manažer), patří k vašemu týmu, nebo šlo o lidi z Rudolfina?

Páni Kotzmanové jsou našimi pravidelnými spolupracovníky, působícími nejen ve studiu Rudolfina, ale i v jiných nahrávacích studiích. O roli Petra Pýchy jsem se částečně zmínil již výše. Je duší těchto projektů, kdy díky svým kontaktům přináší tuto práci do českých studií, ale také zároveň sestavuje orchestr na jednotlivá nahrávání. Pod hlavičkou FILMharmonic Orchestra Prague hrají vybraní nejlepší hráči pražských symfonických orchestrů.

V lednu 2010 se vašeho natáčení účastnili přímo členové skupiny Blind Guardian, tím nemyslím přímo ve vašem orchestru, spíše v hledišti, jak prozrazují některé videozáběry z webových stránek skupiny, kde průběžně na jaře 2010 informovala fanoušky o natáčení v Rudolfinu, kam se přijela i podívat, přišel jste se členy skupiny Blind Guardian přímo do styku?

Ano, setkali jsme se.

Informace na obalu alba také uvádějí, že k natáčení orchestrálních pasáží pro album skupiny Blind Guardian došlo v rozmezí od srpna 2009 do ledna 2010, byl důvod že se natáčelo na několikrát u kapely nebo byl problém s volnými termíny na vaší straně či na volnu v Rudolfinu?

CD projekty se leckdy realizují po delší dobu. Kupříkladu s ohledem na rozpracovanost jednotlivých písní. Myslím, že i zde skladby byly připravovány postupně, což je příčinou rozložení do více měsíců.

Na vašich webových stránkách jsem nalezl poznámku o tom, že jste spolupracoval (pokud vynechám hudbu do domácích špičkových filmů a muzikálů) s takovými zahraničními mistry svého oboru, jakými jsou bezesporu Celine Dion, Sarah Brightman či na filmovém plátně Děti Duny. Spolupráce s kým ve Vás zanechala největší dojem a z jakého důvodu?

Bude to možná překvapivé, ale jak jsem již naznačil v jedné z předchozích odpovědí, nahrávání orchestrálních snímků k albům není nutně podmíněno osobní přítomností hlavního interpreta. Tudíž, ač jsme natáčeli hudbu například k projektům výše uvedených umělkyň, ani s jednou jsme se při natáčení přímo nesetkali. Je to způsobeno (umožněno) absolutní přenositelností zvukového záznamu z jednoho počítače na druhý - po celém světě (i díky oné standardní univerzálnosti ProTools). Na druhé straně při nabitém programu všech zúčastněných, se tím minimalizují časové i finanční náklady spojené s cestováním z místa na místo. Necestují interpreti, cestují (stále častěji po internetu) jen data. Takže dojmy ze spolupráce jsou velmi často jen „zprostředkované“.

Když uplyne celá ta fáze nahrávání jakéhokoli projektu a vy se začnete připravovat na další projekt, dostane se zpětně po čase nějakým způsobem celkový výsledek onoho, kde jste zanechal i svou stopu? Například na jaře nahrajete filmovou hudbu do amerického filmu, předáte výsledek, přes léto filmové studio dokončí film a představí jej na podzim na festivalech, obdrží zpětně například dirigent výsledný produkt na DVD jako poděkování nebo pozvání na premiéru?

Ano i ne. Liší se to případ od případu, produkci od produkce. Od skupiny Blind Guardian jsem CD dostal, pokud se nepletu, je to to s úvodní skladbou Sacred.

Album skupiny Blind Guardian pod názvem At The Edge Of Time vyšlo před několika měsíci, v létě 2010 – dá se říci že tedy přibližně půl roku po dokončení vašich orchestrálních partů pro toto album. Poslechl jste si CD, které jste od kapely obdržel? Co na hudbu, kterou produkuje tato německá metalová skupina říkáte?

Ano, v tomto případě jsem CD obdržel. Nejsem nijak pravidelným posluchačem, ani fanouškem metalové či rockové hudby. Proto byla hudba skupiny pro mě milým překvapením. Je velmi dynamická, rozmanitá, plná soustředěné energie.

Jak jste právě potvrdil a jak sem tušil, nejste přímo fanouškem metalové hudby či některé metalové skupiny, mám však za to, že mnoho hudebníků z oblasti vážné hudby dokáže rozpoznat v metalové hudbě vlivy vážné hudby, ať už se bavíme o Vivaldiho vlivu na sóla a melodické harmonie u těchto kapel a nebo třeba vlivu Musorgského či Stravinského po stránce vysoké technické náročnosti a spousty změn a přechodů, jste i vy osobně přístupný čas od času si poslechnout něco z oblasti hard rocku či heavy metalu?

Nebráním se tomu si tu a tam něco poslechnout. Projevuje se však u mě typická stránka profesionálního hudebníka. Jelikož je hudba vaším každodenním chlebem, ve chvílích volna, kdy nehudebník rád utíká pro relaxaci do říše nějakých tónů, já se vydávám směrem právě opačným, vyhledávám spíše ticho bez hudby. Takže na poslech něčeho „jen tak“ mnoho příležitostí ani sil není.

Předpokládám, že máte dostatečný přehled i o fúzích velkých hard rockových či metalových kapel, které uskutečnily velkolepé akce na jednom pódiu s nějakým světoznámým symfonickým orchestrem, ať už vzpomeneme na průkopníky hard rockové legendy Deep Purple v Royal Albert Hall s britskou královskou filharmonií v roce 1969, nebo skupinu Metallica se San Francisco Symphony Orchestra pod taktovkou Michaela Kamena, nebo německé Scorpions na světové výstavě Expo 2000 v Hannoveru s Berlin Philharmonic Orchestra…jak se na tyto, byť jednorázové akce, díváte jako dirigent?

O těchto projektech vím. Je to trend, který je zajímavý. Oba hudební světy se tím mohou vzájemně obohacovat i inspirovat.

Zaznamenal jste, že se o něco podobného, i když ne tolik pompézního, pokusila naše domácí metalová legenda, skupina Arakain před třemi lety v hale pražské Slávie, kde předvedla živě hodinové vystoupení spolu s přibližně padesátičlenným orchestrem Plzeňské filharmonie pod taktovou Václava Zahradníka jr.? Zaznamenal někdo ve vašich kruzích hudebníků klasické hudby tento počin? Byl jste se podívat?

Bohužel ne.

Byla skupina Blind Guardian první metalovou skupinou pro kterou jste dirigoval nahrávací frekvence jakéhokoli orchestru nebo jste se již s nějakou metalovou kapelou v minulosti setkal? Ptám se ze zvědavosti, neboť jiná německá metalová kapela jménem Rage, která se přátelí se zmiňovanou skupinou Blind Guardian, natáčela kompletní album spolu s Pražským symfonickým orchestrem v roce 1996, album neslo titul Lingua Mortis, nebyl jste u toho též?

U nahrávky v roce 1996 jsem nebyl. Natáčení pro Blind Guardian však prostřednictvím stejných spolupracovníků, předcházela nahrávka symfonického orchestru pro jubilejní album skupiny Helloween.

Blind Guardian budou vystupovat živě 11. prosince v pražském klubu Vltavská, orchestrální party na koncertech nahrazují halfplaybackem popířpadě je hraje na klávesy v pozadí klávesák, neměl byste chuť na chvíli se jít podívat na jejich koncert, popřípadě na chvíli že bych vás vzal na šatnu přímo ke kapele na pár slovíček či společné foto? Možná by to bylo milé překvapení, pokud byste měl třeba 11. prosince večer čas...

Bylo by milé se tam objevit a vidět kapelu naživo. Při mé práci se zdá být prosinec ještě v nedohlednu, ale udělám si poznámku do diáře a poprosím Vás o připomenutí třeba během října, listopadu.

Pane dirigente, nejenže se na podzim připomenu s pozvánkou na setkání se skupinou Blind Guardian, ale přijměte navíc mé srdečné poděkování za čas, který jste věnoval tímto rozhovorem všem fanouškům metalové skupiny Blind Guardian.



zpět
Rozhovor přečten: 3846x         Autor: Milan Škoda