Whiplash ... Rozhovory ... Rozhovory
Nejnovější

Recenze:
ASMODEUS
MALIGNANT TUMOUR
MORTIFILIA
TERROR
NASTY RATZ

Recenze - live:

CANNIBAL CORPSE
HARLEJ
BASINFIREFEST 2014
HARLEJ

Rozhovory:
IMODIUM
NASTY RATZ
ABRAXAS
TONDA RAUER
D.O.P.

Články:
FESTIVALY A ROZHOVORY
BRUTAL ASSAULT TOUR 2012
ČERNÁ DÍRA XXXII.
ČERNÁ DÍRA XXXI.
VZPOMíNKY NA VADER

Nejčtenější

Recenze:
MASTURBACE
24.10.2006 | 16418 x
CALES
22.10.2006 | 13897 x
HARLEJ
05.10.2006 | 13421 x
HARLEJ
29.10.2006 | 13327 x
FORGOTTEN SILENCE
22.08.2006 | 13311 x

Recenze - live:
NOC PLNÁ HVĚZD
03.08.2006 | 34321 x
ARAKAIN, PANDEMIA
25.12.2006 | 14352 x
KORPIKLAANI a další
08.11.2006 | 14202 x
BRAINWASHING FEST
04.05.2006 | 14189 x
SSOGE, ENDLESS
24.01.2007 | 13897 x

Rozhovory:
MILOŠ "DODO" DOLEŽAL
06.11.2006 | 17472 x
HARLEJ
31.10.2006 | 17437 x

Články:
MASTERS OF ROCK 2007
13.01.2007 | 15713 x
ČERNÁ DÍRA XXIX.
18.12.2007 | 14656 x

 Whiplash
Počet recenzí: 1705
Počet recenzí-live: 235
Počet rozhovorů: 230
Počet článků: 98
Počet skupin: 1071
Počet odkazů: 92
ROOT
Démon s novou tváří



Kultovní brněnská dark metalová formace ROOT vydala v těchto dnech novinku „Heritage Of Satan“. Tuhle kapelu, která příští rok oslaví čtvrtstoletí své existence, jistě není třeba českým ani slovenských fanouškům blíže představovat. Z mého osobního hlediska chytili ROOT před několika lety druhý (či spíše třetí ?) dech a v tomto rozletu je nezastavil ani odchod stěžejního kytaristy a skladatele Petra „Blackieho“ Hoška. O aktuálním pekelném díle a mnoha dalších aspektech spojených s ROOT jsem si povídal s frontmanem/zpěvákem Jirkou „Big Bossem“ Valtrem a kytaristou Igorem „Igorem“ Hubíkem.

Po více jak 4 letech mají ROOT zbrusu nové album „Heritage Of Satan“. Pojďme se proto nejdříve zaměřit právě na váš aktuální opus. Jak dlouho jste na něm pracovali?

BigBoss: No co se týká mě, tak já jsem měl texty hotové již asi 2 roky předem. Během té doby ovšem došlo k různým personálním změnám na postu bubeníka, museli jsme tedy spíše řešit to, abychom byli akce schopni. Takže o albu jsme se začali bavit asi tak rok před natáčením. Moje skladby byly hotové vcelku rychle, protože dělám jednoduché věci, což je můj rukopis. Kluci na svých skladbách tvrdě makali, posílali jsme si demáče..atd.
Igorr: Pracovali jsme průběžně na jednotlivých skladbách a nutno podotknout, že některé jsme museli rovnou vyřadit. Nechtěli jsme, aby se opakoval problém minulé desky „Daemon Viam Invenient“, která je až příliš různorodá. Tentokrát jsme vsadili na celistvost a jasně daný textový koncept.


Po několika posleších se mi zdá, jakoby novinka hudebně čerpala z těch nejlepších odkazů celé bohaté diskografie kapely. Najdeme zde jak úryvky připomínající rané období z konce 80. let, přes střednětempé pasáže odkazující na „Temple In The Underworld“ či „Kärgäras“ až po blackmetalové vypalovačky evokující materiál „Madness Of The Graves“. Jak vidíte „Heritage Of Satan“ z vašeho pohledu, pánové?

BigBoss: Já osobně se na to dívám jako na nový, agresívnější ksicht Root. Je to narvaný energií a novým syrovým zvukem, o což nám hlavně šlo. Na „Daemon Viam Invenient“ jsme se vlastně hledali po odchodu Blackoše – tady jsme se našli. Víme jak dál...
Igorr: Chtěli jsme taky, aby lidi slyšeli z desky tu kapelu, kterou znají z koncertů. To znamená živou, agresivní, energickou a co já vím, v čem všem jsme ještě dobří.


Jako výborným se mi jeví nápad přijít s druhou částí „Písně pro Satana“… po takřka čtvrtstoletí od emise první části této kultovní skladby… Kdo z vás s tímto nápadem vyrukoval…?

BigBoss: No před několika lety jsem fanouškům slíbil české pokračování „Písně pro Satana“, jakousi „druhou část“. Tak jsem ji napsal, udělal jsem muziku a předložil klukům. V podstatě s tématem alba nemá nic společného. Je to dárek našim skalním fanouškům.

Na albu opět zahostovalo několik v rámci světové metalové scény slovutných jmen. Vokálně přispěli Nergal z Behemoth a Eric Danielsson z Watain (který stvořil též obal novinky), kytarovými party vypomohl Blasphemer (ex-Mayhem, Ava Inferi, Aura Noir). Bylo obtížné získat uvedené muzikanty k hostování? Na základě jakých kritérií jste si vůbec hosty tentokráte vybírali?

BigBoss: Nebylo to vůbec těžké. Těžké je to možná u nás. Tady se kapely až na pár výjimek k sobě chovají ne zrovna přátelsky. Kdežto venku se jen zmíníš a už se začne rozvíjet myšlenka. Navíc jsme s mnoha a mnoha kapelami skvělí přátelé. Takže problém žádný. S Nergalem jsme se na tom domlouvali už když jsem pro Behemoth nazpíval „Jámu Pekel“ na jejich EP „Ezkaton“ a na pevno jsem se s ním domluvil na Brutalu, když jsem s nimi zpíval tutéž skladbu živě. S Blasphemerem jsme o tom mluvili kdysi v Portugalsku, konkrétně v Lisabonu, kam se přijel podívat na náš koncert s Moonspell. Tak tam jsme se dohodli a bylo to. S Erikem se domlouval hlavně Igorr, takže já o tom vím kulový…
Igorr: Erik se nám před pár lety ozval s tím, že by rád nakreslil pro ROOT nějaký design pro triko, případně obal a další věci. Navrhli jsme mu, ať pošle kresbu na triko. Ta se nám líbila a triko už dnes spousta lidí nosí. Navrhl jsem mu, aby namaloval obal pro název „Heritage of Satan“, tehdy ještě nehotového alba. Poslal rovnou ten obal, který zdobí právě teď vydané dílo. Byli jsme nadšeni jeho uměním a když už jsme měli domluvené dva hosty, napsal jsem i jemu. Erik je dlouholetým fanouškem ROOT, takže hned souhlasil. A hlavně má super vokál.


Otázka přímo pro Jirku. O čem ses rozepsal v textové složce „Heritage Of Satan“? Neměl jsem ještě možnost vidět texty, proto by mě zajímalo, zda se jedná o koncept či samostatné příběhy…Ostatně, možná by nebylo od věci projít si album skladbu po skladbě s vaším stručným komentářem…

„Introprincipio“
BigBoss: Důležitý úvod alba, kde Satan promlouvá ke svým věrným hordám a vydává poslední Rozkaz k Útoku.
„In Nomine Sathanas“
BigBoss: Tahle skladba je, jak jsem již říkal, dárkem pro fans a s tématem alba v podstatě nijak blíže nesouvisí.
Igorr: Hodně jednoduchá věc, hitovka na první poslech s dobrým textem a česky zpívajícím Nergalem. Zabijáckej je skluz na base v úvodu songu. Slova „In Nomine Sathanas“ zpívají společně BigBoss, Nergal a Erik.
„Legacy Of Ancestors“
BigBoss: Zde k Satanovi promlouvají Předkové jeho věrných a vzpomínají na Odkaz.
Igorr: Svižná skladba, hodně textu se zpívá v pasážích jen pro bicí a hlas.
„Revenge Of Hell“
BigBoss: A to je Satanova odpověď Předkům.
Igorr: Hudba trochu ve stylu Rammstein, hodně úderná věc. Pro změnu pasáže, kde je jen zpěv a posléze se přidávají ostatní.
„Darksome Prophet“
BigBoss: Mezitím promlouvá Temný Prorok ke všem Hordám, Předkům a současným Věrným. V proroctví jim popisuje, co všechno se bude dít.
Igorr: Nejrychlejší pecka na albu. Mrazivé riffy, divoké tempo a pekelný chorál na konci skladby.
„Fiery Message“
BigBoss: Toto Ohnivé Poselství čtené z Knihy Pekelné je určeno všem, kdož ještě pochybují.
Igorr: Střední tempo střídají pomalé, temné pasáže ozdobené Blasphemerovou kytarou. Refrény a jednu sloku zpívají společně BigBoss s Erikem. Nádherný závěr skladby opět patří norskému kytaristovi.
„Son Of Satan“
BigBoss: Přichází na svět Satanův syn, který převezme vládu svého Otce.
Igorr: Rychlý song s poetickou, klidnou mezihrou, ve které dostal kousek prostoru i klavír. Stylově asi nejblíže staré tvorbě ROOT z období „Hell Symphony“.
„His Coming“
BigBoss: A zde již přichází Syn....oslavná Píseň k Jeho Příchodu.
Igorr: Nejpomalejší a nejtemnější skladba na desce s řádně podladěnými kytarami. Namísto kytarových sól mohutný hlasový sbor. Deprese, temnota, peklo…
„Greetings From The Abyss“
BigBoss: Přichází konečný Útok z Pekel....
Igorr: Další rychlovka, která se na chvíli uklidní ve středním tempu s Nergalovým zpěvem.
„The Apokalypse“
BigBoss: Vítězný song o tom, jak to dopadne, když lidé nedají na všechna varování, která jim byla seslána.
Igorr: Pekelná, závěrečná hymna s mnoha hlasovými vstupy. Čirou náhodou se během natáčení zpěvů ozval i mobilní telefon s příchozí sms. Protože ctil rytmiku a koncepci textu, je tam zaznamenán navěky.


„Heritage Of Satan“ vyjde opět u nového labelu. Tentokráte se jedná o polský vydavatelský subjekt Agonia Records. Co si od této spolupráce slibujete? Dostali jste kromě Poláků lano i od jiných firem?

BigBoss: No samozřejmě jsme čekali to, co se právě nyní děje. Opravdu mohutná promotion po celém světě, velký zájem o kapelu ze strany firmy. Mám na mysli to, že se o nás opravdu starají, jsme stále v kontaktu, všechno podrobně probíráme. Igorr o tom může říct mnohem víc.
Igorr: Dostali jsme nabídku od tří nebo čtyř firem. Agonia Records nabídli jasně nejlepší podmínky a hlavně celosvětovou distribuci + promotion. Na všem jsme se dohodli, s propagací sami pomáháme a můžeme být zatím spokojeni. Povedl se obal s bookletem, vyjde CD i klasické LP, triko s motivem obalu, plakáty a další materiály. Příští rok Agonia Records vydají pravděpodobně i nějaké reedice ROOT.


Od vydání předposledního alba „Daemon Viam Invenient“ došlo v řadách ROOT k personálním změnám. Mohli byste o tom ztratit pár slov?

BigBoss: V první řadě už bylo na čase najít stálého bubeníka, protože Mára Fryčák a Peťa Hrnčiřík byli záskoky. Velmi kvalitní, ale záskoky. Potom jsme konečně sehnali kvalitního hromovládce v podobě Dreda. Pavel „Paul Dred“ Kubát, již se mnou hrál v Baladách, takže jsem pozval kluky z ROOT, ať si jej jdou poslechnout a vzali jsme ho mezi nás. Je skvělej, jak ostatně slyšíš na albu. O Rendovi a náhradě za něj Hanzovi může promluvit Igorr.
Igorr: René už se o kapelu prakticky vůbec nezajímal. Hraje ve více skupinách, co víme tak revivalech. Je velká škoda, že tak dobrý bubeník a kytarista propadl takovým sračkám, ale nedá se nic dělat. Museli jsme najít náhradu. Do ROOT přišel nový kytarista, Honza Konečný alias Hanz.


V sestavě skupiny se za takřka 25 let existence vystřídalo nemálo hudebníků, z nichž někteří u vás působili krátce, jiní léta. Zeptal bych se na tři z nich. Jak nyní vycházíte s Polym (Mr. Death), Rosťou (BlackDrum) a Blackiem…?

BigBoss: S Polym a Rosťou vycházíme velmi dobře a to bez přetvářky – neříkám to ze slušnosti. Potkáváme se poměrně často a rádi pokecáme. A s Blackošem stále spolupracujeme. Kytary se točily v jeho studiu a zvuk kytar je jeho práce. Takže jak vidíš, funguje to.

V posledních letech jste se začali objevovat hojněji nejen na českých a slovenských koncertních kolbištích, ale podnikáte výjezdy i do zahraničí (Německo, Rakousko, Švédsko, Finsko, Portugalsko,…) a dokonce i do zámoří (Calgary v Kanadě). Kde v zahraničí jste se setkali s nejlepší odezvou? A kam se chystáte vyjet v rámci propagace aktuální nahrávky?

BigBoss: Já osobně mám nejkrásnější vzpomínky na Kanadu. Je to taky tím, že pořadatel nám tam zaplatil pobyt na celý týden, ačkoliv jsme hráli jenom jeden koncert. Taková nádherná dovolená.
Igorr: Mně se nejvíc líbilo asi v Portugalsku, hlavně kvůli oceánu. Těžko říct, kde byla nejlepší odezva. Určitě nejvíce fans má ROOT ve Skandinávii, kde už jsme hráli víckrát a pokaždé ty ohlasy byly obrovské. Příští rok máme hrát opět ve Finsku na festivale.


Dovolím si pár osobnějších otázek na Jirku, snad mi to, s přihlédnutím k faktu, že se známe 20 let, projde.
Zdáš se mi, Jirko, být v posledních letech během koncertů v daleko lepší kondici a formě, než tomu bylo dejme tomu v polovině 90. let. Jak to děláš? Že by zdravá životospráva?


BigBoss: Životosprávou to určitě není hehehe...žiju čím dál hůř. Ale je to o celkové atmosféře v kapele. Všichni jsme dobře nabuzení, odpadly zbytečné debaty, věnujeme se naplno jenom muzice. A když se na jevišti podívám na Igorra, Ashoka, Paula nebo Hanze, tak je mi okamžitě hned o 25 let méně....hehehe. Oni a muzika je to, co mě drží při životě.

Věkově se řadíš do stejné kategorie metalových harcovníků, jako jsou namátkou Lemmy, Ozzy, Rob Halford a pár dalších. Cítíš se být něčím spřízněn s těmito světoznámými ikonami tvrdé muziky?

BigBoss: Hlavně věkem, jinak jsme, myslím, každý někde jinde. Ale jsem toho názoru, že nás spojuje to, že jsme přežili všechny možné úlety a jsme obklopeni podstatně mladšími muzikanty, kteří nás vlastně tlačí dál kupředu. A musím podotknout, že skvělými muzikanty!!!

Zástavu ROOT držíš nad hlavou jako jediný už bezmála celé čtvrtstoletí. Prošel sis společně s kapelou časy dobrými i hodně zlými. Na které okamžiky vzpomínáš nejraději a na které bys nejraději zapomněl…?

BigBoss: Nejhorší okamžiky pro mě jsou vždy, když někdo z kapely odchází. To je jakoby s ním odcházelo kus mé osoby, kus mého života. A potom doba, kdy kapela zcela propadla chlastu tak šíleně, že jsme nebyli schopni ani hrát. Tenkrát jsme přišli o hodně ideálů a o hodně věcí, které již nikdy nedoženeme. Jsem rád, že jsme to přežili a začali znovu hrát.

Společně s Master´s Hammer a Krabathor jste asi jako jediné české kapely pronikli hlouběji do podvědomí posluchačů po celém světě. Ba co více, v mnohých zemích jste si vydobyli kultovní statut. Tohle by tě asi v dobách, kdy jste s Blackiem opustili Vegu a začali se naplno věnovat ROOT, nenapadlo ani v tom nejdivočejším snu…

BigBoss: Hehehehe....tak to se budeš divit...přesně to jsme s Blackiem chtěli a o ničem jiném jsme se ani nebavili. Byl to od začátku náš sen a na něm jsme velmi tvrdě pracovali. Že se nám tento sen pomalu ale jistě naplňuje, to je nádhera. Blackie potom jaksi vypustil páru, ale mě to drží dodnes. A bude mě to držet až do smrti. Tím jsem si jist.

Jaké jsou aktuální plány ROOT pro zbytek letošního roku a pro rok 2012, který je už skoro za dveřmi..?

BigBoss: Aby perfektně vyšlo vydání alba a spolupráce s firmou, to je priorita. Jinak je pro mě rok 2012 ještě fakt daleko. Ale Igorr říkal že už se zase ozývá dost pořadatelů z venku, tak uvidíme.

Igorr: Máme v plánu koncerty u nás i v různých státech Evropy. A hlavně rok 2012 přináší dvě významná jubilea – 25 let existence ROOT a kulatiny Big Bosse – bonton nedovoluje říkat konkrétní číslo.


http://www.rootan.net


zpět
Rozhovor přečten: 4472x         Autor: Radek Bubeníček