Whiplash ... Rozhovory ... Rozhovory
Nejnovější

Recenze:
ASMODEUS
MALIGNANT TUMOUR
MORTIFILIA
TERROR
NASTY RATZ

Recenze - live:

CANNIBAL CORPSE
HARLEJ
BASINFIREFEST 2014
HARLEJ

Rozhovory:
IMODIUM
NASTY RATZ
ABRAXAS
TONDA RAUER
D.O.P.

Články:
FESTIVALY A ROZHOVORY
BRUTAL ASSAULT TOUR 2012
ČERNÁ DÍRA XXXII.
ČERNÁ DÍRA XXXI.
VZPOMíNKY NA VADER

Nejčtenější

Recenze:
MASTURBACE
24.10.2006 | 16415 x
CALES
22.10.2006 | 13895 x
HARLEJ
05.10.2006 | 13418 x
HARLEJ
29.10.2006 | 13324 x
FORGOTTEN SILENCE
22.08.2006 | 13309 x

Recenze - live:
NOC PLNÁ HVĚZD
03.08.2006 | 34318 x
ARAKAIN, PANDEMIA
25.12.2006 | 14350 x
KORPIKLAANI a další
08.11.2006 | 14198 x
BRAINWASHING FEST
04.05.2006 | 14186 x
SSOGE, ENDLESS
24.01.2007 | 13893 x

Rozhovory:
MILOŠ "DODO" DOLEŽAL
06.11.2006 | 17469 x
HARLEJ
31.10.2006 | 17431 x

Články:
MASTERS OF ROCK 2007
13.01.2007 | 15711 x
ČERNÁ DÍRA XXIX.
18.12.2007 | 14652 x

 Whiplash
Počet recenzí: 1705
Počet recenzí-live: 235
Počet rozhovorů: 230
Počet článků: 98
Počet skupin: 1071
Počet odkazů: 92
COWARD
Varování živlu



     Vzdor svému názvu (Zbabělec) není stříbrské komando COWARD žádným spolkem nějakých vystrašenců, a tak ačkoliv mu chyběla smlouva na jeho emisi, srdnatě a houževnatě pořídilo nahrávku svého nového alba. Jakmile se mi do rukou dostal advance oné nahrávky (viz recenze na jiném místě), takřka okamžitě ve mně uzrálo pomyšlení na spáchání dalšího pokecu s kytaristou, skladatelem a kapelmajstrem Martinem Rybeckým, jeho bubenickým bratrem Pavlem, zpívajícím kytaristou Jaroslavem Kubešem a baskytaristou Lukášem „Lapáčkem“ Malým. Své pomyšlení jsem zakrátko zrealizoval, takže následně můžete číst, co vzešlo z našeho příjemného, ostatně tak tomu bylo vždy při mých předchozích srazech s nimi, setkání.

Tak jste si ke svým desátým narozeninám sami nadělili natočení nového alba. Jak velký dárek či v takovém případě tedy spíše dar by pro vás představovala smlouva na jeho vydání s nějakým solidním labelem?

Martin: Byl by to pro nás velice milý dárek a svým způsobem také velké zadostiučinění. Velmi bychom si to přáli. Určitě by nám odpadlo spousta starostí. Přec jen už jsme těmito nekonečnými starostmi víceméně unaveni (nikterak se nedivím, pozn. -VŠ-).

Jak je, kurňa chlapi možné, že de facto už třetí počin jste byli tak nějak nuceni natočit na svůj vlastní náklad a že už potřetí musíte pro jeho emisi pracně shánět, kdo by jej oficiálně vydal?

Jarda: To, že si platíme studiové práce sami, se stalo naším „zlozvykem“.ale abych to uvedl na správnou míru. Jde o to, že kromě záznamu bicích, se ostatek natáčení odehrálo v naší zkušebně. Už jen z toho vyplývá, že se náklady na natáčení „Ten Years After“ nepohybovaly v takových úrovních, jak jsme byli doposud zvyklí. Vzhledem k tomu, že natáčení trvalo bez pár dní tři měsíce, tak nás to vlastně nestálo nic. Tuplem, když šéfem studiových prací byl sám Captain Dennis. A co se týká vlastní emise alba, to je vlastně jednoduché. Sám určitě dobře víš, že hudba, jakou produkuje naše grupa, a rozhodně nejsme sami, se v naší ubohé, kulturně absolutně vyprahlé zemičce jaksi poněkud moc nechytá. Tudíž jsme nuceni ohlížet se po vydavateli jinde než u nás, v hrdém Česku. Pořád platí, že doma zkrátka nikdo není prorokem. Něco je na cestě, ale je ještě předčasné se o tom rozhovořit. Vše je ještě v jednání. Až budeme sami znát výsledek, tak tě (a my poté naše čtenáře, pozn -VŠ-) rádi budeme informovat. Ale rozhodně nemáme v plánu vydávat materiál na vlastní náklady.

Když jste se rozhodovali doplnit nový materiál novými verzemi nějakých těch starších skladeb, podle jakého klíče jste nakonec přikročili k výběru kompozice „War“ z dema „Exit“ a „Earth Gravitation“ z vašeho stejnojmenného debutu?

Pavel: Pro skladbu „War“ jsme se rozhodli ze dvou důvodů. Jednak proto, že se nám všem skladba líbí a text této skladby je dnes velmi aktuální díky zcela nedávnému konfliktu v Iráku. Měla v sobě už tenkrát velký potenciál, i když neměla tempo, a najít ho nebylo jednoduché. Tady nastává i druhý důvod. Předělat skladbu tak, aby jej měla. Nakonec jsme se rozhodli pro polyrytmické pojednání a rozdělili ji na tempa 144 a 104, a to na čtyři díly. A skladbu „Earth Gravitation“ jsme nahráli ze stejného důvodu jako „War“, ale tady s tempem nebyl problém.

Ony čtyři skladby, jež původně tvořily váš loňský minipromáč „Shadows In The Souls“, jste ponechali v původně nahrané podobě, nebo se s nimi nakonec ještě cosi dělo?

Lapáček: V jádru jsou stejné. Jenom se trochu pozměnilo tempo, frázování zpěvu a vypustili jsme klávesové pasáže. Tím chci samozřejmě říct, že vše je nahrané kompletně znova a rozhodně lépe, bicí jsou narozdíl od předchozích alb konkrétní a kytary se spodky tvoří kompaktní celek.

Na novince tak trochu postrádám pokračování písní o ptákovi. Na prvotině „Earth Gravitation“ to byla „Singing Of The Dieing Bird“ a na opusu „The Gate Of Immortality“ pak „Singing Of The Imprisoned Bird“. V rozhovoru, který jsme spolu druhdy vedli u příležitosti vaši „dvojky“, došlo přeci i na řeč o následných pokračováních oněch smutných, leč dané albové celky vítaně zpestřujících ptačích příběhů…

Martin: Já osobně jsem si to přál, ale dohodli jsme se s naším producentem Dennisem, že vše necháme v jeho režii a on trval na metalovém albu. Potvrdilo se mi s odstupem času, že to bylo správné rozhodnutí a zatím si stojím. Jednou bych si chtěl udělat radost a natočit si sólovku. Nicméně COWARD je pro mě číslem jedna a zřejmě na to nejsem dost zralý, i když nápadů mám spousty.

Na „Ten Years After“ se mi zamlouvá i zvuk. Přibližte v kostce, co je zač studio Fialka, v němž jste nahráli party bicích, a ještě studio Captain Dennis, které, jak jsem pochopil, je vlastně vaší zkušebnou…?

Pavel: Studio Fialka je naše staré známé stříbrské studio Venci Fialy, kde jsme již natáčeli naše promo. No a na „Ten Years After“ jsme znovu využili Vencových služeb, a to pro jeho rozsáhlejší stopáž, která se hodila právě pro natočení bicích partů. Zbytek jsme dohrávali ve studiu, které, jak jsi tedy správně pochopil, vzniklo v naší zkušebně za přispění naší aparatury, mého nového PC, ze kterého Kapitán udělal letadlo. Nahrávali jsme střídavě na programy Cakewalk, Steinberg, Protools atd. O kuchyni Kapitána se nechci příliš rozepisovat. Je to jeho práce a pán je velice vzteklý, když mu někdo kouká přes záda.

Když tak o něm mluvíte, představte vašeho nového nehrajícího Kapitána, tedy manažera Dennise, jemuž, jak předpokládám, patří zmíněné studio Captain Dennis, blížeji…

Martin: No, Dennis není naším manažerem, nýbrž producentem. Stará se nám o zvuk na akcích, na nichž vystupujeme, a věř, že ohlas na jeho práci je neuvěřitelný!!! Působil dlouhá léta v zahraničí, kde nasbíral spousty zkušeností, absolvoval pár škol, včetně studia zvukového inženýringu. Jsme domluveni že mě bude učit, ale kvůli práci na COWARD jsem toho moc nestihl, ale jsem hrdý, že jsem jeho nejhorší žák!!! Býval spolumajitelem firmy George Dennis. Je až úžasné, co vše k sobě cítíme a jakými jsme se stali přáteli!!! Moc mu touto cestou děkuji!!

Tím, že v COWARD opět zpívá Jarda Kubeš, jste dle mého smýšlení potratili z předešlé death metalové brutality a pobrali opět více ze syrové naštvanosti a především z celkové pestrosti. Sdílíte tento můj názor a pokud ano, šlo o cílený záměr, nebo ona změna nastala s Jardovým příchodem spíše mimoděk, jaksi spontánně?

Pavel: Ano. Byl to vlastně takový návrat ztraceného syna. Tento post u nás zkrátka Jardovi přináleží. Člověk někdy musí ztratit, aby znovu našel a navíc Ronny (Roman Protivínský, pozn. -VŠ-) plnil pouze image kapely a my jsme potřebovali hlavně zpěváka. Hrubší styl zastřel technické možnosti onoho člověka. Jarda, a ne jen on, dostal podrobnou průpravu frázování a nenásilné klouzání v rytmických množinách. Byla to práce vskutku náročná. „Vše bylo jinak!“, jak konstatoval Kapitán, a nám začala nová éra COWARD. Mimochodem proto i název „Ten Years After“.

Jakým způsobem vznikla pozoruhodná koláž, jež bude krášlit přední stranu bookletu Zbabělcovi novinky?

Jarda: Nejen přední cover, ale vůbec celý booklet si vzal na starost Kapitán. Je to jeho výtvor. Zbytek party ho nadšeně přijal a bylo to. Ovšemže Ti nemohu říct, jakým způsobem ona koláž vznikla. Jak už Pavlík uvedl, není radno nahlížet Kapitánovi přes rameno. Sic by nám byly zadečky hóóódně malé!!!

Loni jste došli k jubileu, k deseti letům existence. Jaký je to pocit táhnout tuhle káru už deset let?

Martin: 10 let jsme měli již loni v listopadu, ale oslavy máme až letos. Je to krásné, ale věř, že také ohromně namáhavýé Jsem moc rád, že hraju a takovými lidmi, že jsme jedna rodina! Moc si rozumíme a jeden dýchá za druhého. Je to ohromné štěstí být součástí takového týmu! Hrozně moc jim děkuji a jsem šťasten, že do naší rodiny patří i náš Kapitán. Jestli se mi jednou podaří točit svoji solovku, byl bych moc rád, kdybych mohl spolupracovat s geniálním skladatelem Blackiem z ROOT, samozřejmě s mým bratrem, naší bývalým klávesákem Michalem Bláhou pro jeho super feeling a nepochybně také s Dennisem. Hrozně rád děkujeme i Tobě Vráťo, Radkovi a celému teamu WHIPLASH za to, co děláte pro muziku, a chci vám poblahopřát k tomu, z jakých sraček jste Váš magazín vytáhli.

Poděkování je teď i na mé straně a závěrem prozraďte, co ještě zajímavého chystáte jako součásti vašich letošních oslav…Lze se těšit na něco vskutku bujarého?

Lapáček: Bylo a bude to vskutku bujaré. Chceme deset let naší existence oslavit nejen účastí na prestižních festivalech, ale také konzumováním pivního moku a dámských přirození!!! Slavit budeme i pracovně, a to pořádáním už pátého ročníku Divočákfestu. Letos bude opět ve Stříbře v novém letním kině (na náměstí), a to 28. června. No a přinejlepším bychom rádi vyrazili koncertně i do zahraničí.

Diskografie:

Exit (demo) 1996
Earth Gravitation 1998
The Gate Of Immortality 2000
Shadows In The Souls (promo) 2002
The Years After 2003

Odkaz:
http://www.coward.wz.cz


zpět
Rozhovor přečten: 4672x         Autor: Vratislav Šantroch