Whiplash ... Rozhovory ... Rozhovory
Nejnovější

Recenze:
ASMODEUS
MALIGNANT TUMOUR
MORTIFILIA
TERROR
NASTY RATZ

Recenze - live:

CANNIBAL CORPSE
HARLEJ
BASINFIREFEST 2014
HARLEJ

Rozhovory:
IMODIUM
NASTY RATZ
ABRAXAS
TONDA RAUER
D.O.P.

Články:
FESTIVALY A ROZHOVORY
BRUTAL ASSAULT TOUR 2012
ČERNÁ DÍRA XXXII.
ČERNÁ DÍRA XXXI.
VZPOMíNKY NA VADER

Nejčtenější

Recenze:
MASTURBACE
24.10.2006 | 16418 x
CALES
22.10.2006 | 13897 x
HARLEJ
05.10.2006 | 13421 x
HARLEJ
29.10.2006 | 13327 x
FORGOTTEN SILENCE
22.08.2006 | 13311 x

Recenze - live:
NOC PLNÁ HVĚZD
03.08.2006 | 34321 x
ARAKAIN, PANDEMIA
25.12.2006 | 14352 x
KORPIKLAANI a další
08.11.2006 | 14202 x
BRAINWASHING FEST
04.05.2006 | 14189 x
SSOGE, ENDLESS
24.01.2007 | 13897 x

Rozhovory:
MILOŠ "DODO" DOLEŽAL
06.11.2006 | 17472 x
HARLEJ
31.10.2006 | 17437 x

Články:
MASTERS OF ROCK 2007
13.01.2007 | 15713 x
ČERNÁ DÍRA XXIX.
18.12.2007 | 14656 x

 Whiplash
Počet recenzí: 1705
Počet recenzí-live: 235
Počet rozhovorů: 230
Počet článků: 98
Počet skupin: 1071
Počet odkazů: 92
COWARD
Spanilá vesmírná kavalerie



     Meziplanetární eskadru říkající si už nějaký ten pátek COWARD a pocházející ze Stříbra není dozajista zapotřebí představovat. Znáte ji ze stránek Whiplashe dostatečně. Ovšem čas oponou trhnul a od doby, kdy jsem vám ji v č. 2/97 představil, se s obrovským rámusem pohnuly ledy. V polovině letošního července kvartet dokončil práce na svém debutním albu Earth Gravitation, již se zvukem kláves staronového člena Michala Bláhy, a připravuje se na totální průlom. V poslední červencový víkend jsem Martina Rybeckého (g), jeho bratra Pavla (dr), Jardu Kubeše (bg, voc) a Michala Bláhu (kb) vyrušil na chalupě ve Skapcích ze siesty a především z rozjímání, k němuž jsem se následně a milerád připojil, nad poslechem jejich novinky. A k té se následně stočila, při příjemném a přátelském posezení a chutném občerstvení, naše debata. Tu jsem pro vás následně zaznamenal. Pochopil jsem z ní mnoho věcí, mimo jiné i občasný beduínský převlek Martina na pódiích, ale také to, že Zbabělec (Coward) je sice perverzním, nicméně v dnešních časech nadmíru potřebným stvořením. Koneckonců k podobným závěrům dozajista dokráčíte sami při čtení následujícího textu.

Zemská přitažlivost. Zajímavý titul pro album...

Martin: Název se vztahuje k titulní skladbě, kterou jsem otextoval já. Pojednává o tom, jak dokáže být člověk hloupý. Vůči přírodě a tak. Text je natolik průhledný, že jej musí pochopit každý. V principu se nám nelíbí takové počínání člověka, jako když mu hnízdí špačci na stromě, tak strom raději porazí a podobně. Chápeš jo? Taková je naše filosofie.

Ještě stále souhlasíte s mou škatulkou pro vaší muziku? Vím, vy škatulky neuznáváte, když ale rockového novináře křísí, když se styly mísí. Tedy progresivní sci-fi thrash - deathmetal? I když s tím deathmetalem bych nyní už trochu přibrzdil...

Pavel a Jarda: Jo, v jádru souhlasíme.

Martin: Je fakticky asi těžké tu naší muziku někam zašoupnout, ale ta tvá přihrádka jí vyjadřuje asi nejtrefněji.

Pavel: Posloucháme co se nám líbí a tak se to všechno v té muzice musí odrazit, ne? A že tu mluvím o všehochuti!

Martin: Snažíme se ale vyvarovat jakékoliv podobnosti s oposlouchanými riffy a motivy a snažíme se vše dělat po svém.

Jak jste se dopracovali k rozhodnutí zapasovat do aranží skladeb, mimo skladeb Death a Stepfather, zvuk klávesových nástrojů a čí to byl nápad?

Martin: Když jsme hráli ve třech, stále jsme cítili, že tomu něco chybí. Buď druhá kytara nebo klávesy. No a došli jsme kolektivně k tomu, že vůbec nejlepší by byly klávesy.

A jak tedy vlastně došlo k tomu, že ke klávesám jste povolali vašeho druhdy bubeníka Michala Bláhu? I když u vás to není nic neobvyklého, vzpomeňme na hru "Škatulata hýbejte se!", jež jste mezi sebou, kromě Martina, pokud jde o obsazení jednotlivých nástrojových postů, v minulosti sehrávali (smích)...

Pavel: Víš, to jsme takhle jednou seděli v hospodě a vzpomněli jsme si na Michala. On měl vždycky více citu pro melodii než pro rytmus. To se projevovalo již dříve, kdy ve zkušebně brnkal na malý portativ nejlépe z nás všech. Řekli jsme mu, že jestli má zájem, tak ať si koupí klávesy a že ho vezmeme.

Martin: Michala známe již dlouho a to také rozhodlo. Já jsem si kvůli klávesám předělal stávající sóla, přizpůsobili jsme i aranže a výsledek znáš. Nový materiál tvoříme již i s klávesami.

Proč ono orientem dýchající intro v úvodu jednak celého alba a zároveň jeho titulní skladby? Kde jste na něj přišli a jak k nahrávce pějícího ptactva jako intra songu Sining Of The Died Bird?

Martin: My máme rádi orientální, arabskou muziku. To si mohl poznat i z některých mých sól a z mého občasného beduínského převleku. Chtěli jsme tam ten motiv mít, líbil se nám. Do budouna bychom chtěli ještě hlouběji sáhnout po orientálních motivech.

Michal: Je to zvuk počítačově zpracovaný z cédéčka a nahraný přes samply, stejně tak ti ptáci a zrovna tak i ženské sborové vokály, jež na albu také zazní.

Překvapivý a tím i skvělý je okamžitý přechod onoho intra v Earth Gravitation do karuselu vaší hudební agrese...

Martin: Rozhodli jsme se hned v úvodu pro léčebnou terapii šokem.

Pavel a Jarda: Takhle se nám to prostě líbilo, proto jsme volili takové aranžmá.

Jak jste byli spokojení se studiem Straiver And Mercury a s výsledkem práce jeho onemanpersonálu? Mám samozřejmě na mysli jeho majitele Romana "Mášu" Šándora...

Martin: Spokojeni jsme natolik, že příští album budeme točit opět tam. Máša má moderní vybavení a zkušenosti ze své práce ve studiu West a osvědčil se i jako producent pro náš debut.

Připadá mi, že se do nahrávky nepodařilo zaznamenat onu brutální podobu hlasu Jardy Kubeše v až takové úrovni, jakou znám z vašich živých prezentací. Jinak si ale myslím, že se vám zadařilo a atmosféra alba skvěle zastřešuje nálady jeho kompozic...

Jarda: Víš, na pódiu je hlas zkreslený přes mikrofony a aparaturu a ve studiu ti to vyleze úplně čistě.

Martin: Ovšem s Jardovým zpěvem jsme maximálně spokojení, on patří v ranku tvrdé muziky přinejmenším k evropské elitě.

Jarda: Díky.

Martin: Chceme, aby v novém maeriálu tvořil zpěv další hudební nástroj. Jinak ohledně té atmosféry je to zřejmě tak, jak říkáš.

Co mi můžete říct k aranžmá vašich kompozic, jež já považuji za vcelku originální, složité a členité. Jsou odrazem okamžitého nápadu, či delšího tvůrčího procesu jejich vzniku a vrstvení? Martine, jakým způsobem třeba ty tvoříš aranžmá sól a atmosférických i jiných vyhrávek tvé kytary a kolik času ti tyto zaberou z celkové doby potřebné pro genezi kompletně hotové skladby?

Martin: Někdy hraji měsíc a nic mne nenapadne a v tom čase se snažím zlepšovat muziku jako celek především po technické stránce. Když mne ale políbí můza, pak najednou v jednom dni vybalím třeba deset nápadů. Takže jde spíše o okamžité nápady, je to spontánní, nic vypočítaného ani uměle vyumělkovaného. Toho času ani moc nepotřebuji. Napadnou mne riffy, poskládám je a za chvilku to mám pohromadě. Nejvíce času pak zabere stmelit to dohromady jako celek. Každý si musí rozvrhnout aranžmá svého nástroje, demokraticky je prodebatujeme, případně upravíme a poskládáme do celku. Sóla teď tvořím vcelku s klávesami, to je jasné. U nás totiž nefunguje ani po těch osmi letech ponorková nemoc, takže naše tvůrčí ovzduší je naprosto čisté. Jsme perfektně sehraný tým a to i v soukromí. Jsme v podstatě stále spolu.

Shodnete se jakou máte favoritní píseň na vaší prvotině? Mými jsou jsou Pervert, Death, Sining Of The Died Bird a Be Attentive.

Martin: Nejvíce se mi líbí, a myslím, že mluvím za všechny, Be Attentive. Lepší uzavření alba jsme snad ani stvořit nemohli. Pavel, Michal a Jarda: Skvělá je i titulní skladba.

Co zajímavého prozradíte čtenářům o textech vašeho nového materiálu?

Jarda: Je tam hodně perverze. Text je třeba hodně oplzlý, ale na konci je vždycky takový výchozí bod, takové ponaučení. Když ty texty čteš poprvé, připadají ti nesmyslné, ale podruhé už tu schovanou myšlenku najdeš.

Pavel: Dá se říci, že jsou to takové moderní bajky.

Jarda: Většina textů je zakončena otázkou. K zamyšlení a následnému ponaučení.

Povězte nám nějakou zvláštní historku z natáčení...

Martin: No, třeba tu, ale ne... Máme jich sice spoustu, ale ono se ti to do vymezeného rozsahu našeho rozhovoru nevejde. Snad někdy příště.

Je pravdou, že na tak interesantní opus, jakým u mne vaše prvotina je, stále nemáte vydavatelskou smlouvu?

Martin: No, kontaktujeme firmy, ale zatím je to bohužel stále ještě pravda.

Jarda: Ale pevně věříme, že tomu tak nebude již dlouho.

Co vzkážete čtenářské obci Whiplashe závěrem?

Martin: Chtěli bychom touto cestou pozdravit kluky z chebské kapely Pandemia, která je naší nejspřízněnější formací. Jinak si myslíme, že jsme natočili podařenou desku a budeme rádi, když si jí lidé koupí.

Jarda: Nezahazujte potřebné recyklovatelné ani nepotřebné nerecyklovatelný obaly do přírody a choďte na koncerty. Chtěli bysme vám hrát, být tady s vámi alespoň tak dlouho, jak dlouho budou všude po lidech zůstávat přírodou nezpracované igelitové pytlíky.

Odkaz:
http://www.coward.wz.cz


zpět
Rozhovor přečten: 4456x         Autor: Vratislav Šantroch