Whiplash ... Rozhovory ... Rozhovory
Nejnovější

Recenze:
ASMODEUS
MALIGNANT TUMOUR
MORTIFILIA
TERROR
NASTY RATZ

Recenze - live:

CANNIBAL CORPSE
HARLEJ
BASINFIREFEST 2014
HARLEJ

Rozhovory:
IMODIUM
NASTY RATZ
ABRAXAS
TONDA RAUER
D.O.P.

Články:
FESTIVALY A ROZHOVORY
BRUTAL ASSAULT TOUR 2012
ČERNÁ DÍRA XXXII.
ČERNÁ DÍRA XXXI.
VZPOMíNKY NA VADER

Nejčtenější

Recenze:
MASTURBACE
24.10.2006 | 16415 x
CALES
22.10.2006 | 13895 x
HARLEJ
05.10.2006 | 13418 x
HARLEJ
29.10.2006 | 13324 x
FORGOTTEN SILENCE
22.08.2006 | 13309 x

Recenze - live:
NOC PLNÁ HVĚZD
03.08.2006 | 34318 x
ARAKAIN, PANDEMIA
25.12.2006 | 14350 x
KORPIKLAANI a další
08.11.2006 | 14198 x
BRAINWASHING FEST
04.05.2006 | 14186 x
SSOGE, ENDLESS
24.01.2007 | 13893 x

Rozhovory:
MILOŠ "DODO" DOLEŽAL
06.11.2006 | 17469 x
HARLEJ
31.10.2006 | 17431 x

Články:
MASTERS OF ROCK 2007
13.01.2007 | 15711 x
ČERNÁ DÍRA XXIX.
18.12.2007 | 14652 x

 Whiplash
Počet recenzí: 1705
Počet recenzí-live: 235
Počet rozhovorů: 230
Počet článků: 98
Počet skupin: 1071
Počet odkazů: 92
XIII. STOLETÍ
Posedlost nocí



      Veskrze tichem a tajuplnem zůstala zahalena ta skutečnost, že před krátkým časem zvažovalo jihlavské služebnictvo paní Temnoty, říkající si XIII. STOLETÍ a pyšnící se bratru pěti pitoreskními opusy, svůj rozchod. Pro setrvalou nemožnost dohodnout se záhy po emisi svého zatím posledního počinu "Ztraceni v Karpatech" a po podzimním zřejmě vyčerpávajícím turné na další spolupráci. Provolejme slávu, neboť středověk, jehož je Štěpánův ansámbl současným ztělesněním, neskončil a trvá a upřeme vnímání na aktuální sestavu v šerosvitu soumraku si libující kohorty. Zahrnuje nyní toliko jejího dvorního komponistu a textaře, zpěváka, klávesistu a kytaristu Petra Štěpána, jeho bubnujícího bráchu Pavla a od časů výše zmíněného karpatského kompletu setrvávající klávesistku Ollii Ryšavou. Věru příznačně pojmenovaná gothicrocková garnitura povstala k radosti bezvýchodné černi noci z torza punkového souboru Hrdinové nové fronty na počátku devadesátých let a dnes je de facto jediným význačným představitelem daného žánru u nás. K dialogu s uhrančivě charismatickým Petrem Štěpánem, černokněžníkem, jehož hudba vás unáší na cesty časem, na pouť sametově černým světem, se z mé strany schylovalo po dlouhý čas, leč nějak se mi to z mé strany stále vymykalo z rukou. Nyní k němu konečně došlo, ačkoliv zde mohu hovořit o notné dávce štěstí, neboť hned v úvodu mi totiž Petr sdělil: "Zastihl jsi mne v čase (na počátku března, pozn. -VŠ-), kdy se světem zrovna příliš nekomunikuji. Jsem zalezlý u kláves (upír s klávesami, pozn. -VŠ-) a skládám nové věci." Při jiné příležitosti jím vyřčená slova onu zvěst jakoby mimoděk doplnila: "Hudební projekt, na kterém nyní pracuji, bude asi nepřekvapivější a nejlepší z celé mé dosavadní tvorby. Pokud se dohodneme s vydavatelstvím Happy Music, mohou se posluchači těšit na novou desku již koncem roku." Jsem do hloubi duše přesvědčen, že spiritual agens s pomocí hlasů ze sklepení tká v notových osnovách opět jemné pavučiny uhrančivé hudby, plačtivé a skličující jako hřbitovní kvítí. Jako květiny zla na dně propasti černého ráje. Jsem nadmíru potěšen taktéž tím pozitivem, že po zatím posledním díle XIII. STOLETÍ a po svém literárním prvopočinu "Kniha Nosferatu - vampírská bible" neusnul Petr na nesporně zasloužených vavřínech. Nýbrž že se naopak a popravdě vbrzku dokázal vyslouženými ostruhami pobídnout k další práci. Čtěte tedy zaznamenané povídání s čarodějem ze země bludných kořenů, se záhadným černým andělem, který stoje v rozevlátém červenočerném rubáši bude při tom stále s námi navzdory úkazu, že jej, ač bychom rádi, neuvidíme. Provede nás neproniknutelnou mlhou či hebkou tmou, povšechně připodobňující roucho na katafalku. Ne, nestrachujme se, že zbloudíme. On se v labyrintu temnoty vyzná lépe než kdokoliv jiný. Slyšme, to hlas hrany promlouvá k nám nesouce se mystickým prostorem a časem. Přivoňme k černé rchideji, záhrobní mše a requiem, jakožto i odkaz zrozený v prasklinách srdce, pro nás dnes tu ožívají.

Temná zóna

V první řadě mi vrtá hlavou, zda svou hudbou a texty, prezentovanou kapelou XIII. STOLETÍ, ventiluješ pouze své vnitřní pocity a stavy. Nebo se snažíš, aby to magické mystično obestřelo i posluchače, aby všechno jakoby prožíval s tebou?

Ale to je přeci jedno a totéž. Jaké je podstata hudby? Sdílet svoje pocity, dostat posluchače do určitého rozpoložení, v němž se nacházel sám autor, když skladbu tvořil. Předávat příběh, bolest nebo energii a mluvit tím i za samotného posluchače. Kdo tvrdí, že hudba je forma zábavy, je osel a o hudbě nic neví. Vše ostatní je druhotné.

V poslední době jsem ze svého okolí nabyl dojmu, že zájem o vaší kapelu stále stoupá. Jak jste vy sami spokojeni s postavením na tuzemské rockové scéně? Myslíš si, že stoupající zájem o XIII. STOLETÍ je obrazem té skutečnosti, že lidé pochopili a že ti rozumějí?

Ano, zájem o XIII. STOLETÍ stoupá. Nejen u nás, ale závratně především v zahraničí. Doma, zkrátka, není nikdo prorokem, říká se, a my se tu bez ustání potýkáme se spoustou doslova existenčních problémů. Zde jsou podporovány úplně jiné žánry, než který zastáváme my. Zájem především z polské strany je skutečně neúnavný a proto jsme v Polsku potvrdili účast na jistém letním, mezinárodním gothicrockovém festivalu. Po něm by mělo následovat turné po Polsku a několik koncertů v Německu. Tady u nás je naše výhoda v tom, že oslovujeme hodně širokou věkovou kategorii. Není zvláštností, že na našich vystoupeních vidím postávat lidi mladé, ale i starší generace. Někdo přijde jen na show, jiný poslouchá muziku, někomu se líbí naše image či texty. Svůj podíl na zvýšeném zájmu má i vydání mé 'Knihy Nosferatu' a taktéž fakt, že po celou dobu existence XIII. STOLETÍ kolují o nás nejrůznější zprávy, pověry a legendy. Od mého spaní v rakvi, přes milostné aféry, až po okultismus. Většina skupin si musí svou image pracně uměle vytvářet. My jsme s tím čas neztráceli, u nás je všechno pravda!

Pro svou další otázku bych použil příkladu a to čarokrásné písně "Elizabeth" z vašeho prozatím posledního alba "Ztraceni v Karpatech". Prozraď, jak to děláš, ale já když třeba téhle písni naslouchám, s Elizabeth jakoby cítím, chci jí porozumět a úplně při tom zapomínám, že dle pověsti má jít o masovou vražedkyni, čachtickou hraběnku Alžbětu Bathoryovou.

O tom jsem mluvil v případě první otázky. Chtěl jsem to takhle napsat, abych vyjádřil tragiku jejího osudu. Její skutečný příběh je totiž vlastně odlišný od verzí, jakými jej popisují současné knihy, které jedna od druhé opisují stejné chyby. Není teď bohužel čas, abych to zde uvedl na pravou míru. Tedy snad jen z malé části. Poslechni si úvodní píseň z jmenovaného alba. Spatříš "Vampires", jak prchají z Karpat před jistým zánikem hledat novou zemi. O tom je ta píseň. Jeden z vozů té kolony veze malé děvče. A to je Elizabeth! Masová vražedkyně? No, já nevím. Je podle mě řada případů, proti kterým působí Elizabeth jako Šípková Růženka.

Vyhovuje vám, že jste byli v minulosti, a už vám to zůstalo, označeni za formaci zabývající se žánrem nazvaným gotický rock, nebo se s tímto příměrem příliš neztotožňujete?

Pokud má gothic rock v Čechách ještě nějaké jméno, pak zní: XIII. STOLETÍ.

Personální složení se u vás často měnilo, ale s tvým bratrem Pavlem to táhneš tk nějak od prvopočátků. Chtěl bych vědět, zda jste vždy měli mezi sebou jasno pokud se společné hudební řeči týče. Neboť ačkoliv jste sourozenci, domnívám se, že ty jsi přeci jenom o poznání komplikovanější osobnost přirozeně mající navíc v kapele vůdčí postavení.

V životě máme na některé věci protichůdné názory. V hudbě jsme ale zajedno. Pavel mě vždy podpořil a ze všech průserů jsme se ven tahali vzájemně. Naše životy procházely mnoha změnami. Byly divoké a neuspořádané, plné akcí s nejistým koncem. Často jsme riskovali a pouštěli se do věcí, které by jiné ani nenapadly. A to ani nemluvím o naší punkové minulosti ve skupině Hrdinové nové fronty. Dnes je to už trochu jiné, klidnější, leč nedá se říci, že by o rozruch byla nouze.

Upíří sága

Bylo plánované, že deska "Ztraceni v Karpatech" vyšla v příhodný čas, kterým je pro danou hudbu a zastoupený žánr jasně podzim? Pokud se nepletu, taktéž váš předchozí počin "Werewolf" vyčkával na skličující podzimní čas.

To za nás plánují jiní a jinde. Také není od věci, že album "Nosferatu" vyšlo 22.10., tedy přesně v den narozenin Bely Lugosiho, kultovní to postavy vampirismu a gotického rocku.

Teď bych se chtěl trochu věnovat tvé personě. Věříš, ale upřímně, v život po životě? A co reinkarnace? Pokud v ní věříš, zajímá tě, čím jsi byl ve svém minulém životě a prozradíš, čím bys chtěl být v životě příštím?

Já zkrátka věřím v to, že smrt ještě není konec. Regresi jsem chtěl podstoupit několikrát, ale žádný hypnotizér to nezvládl. Tvrdili, že jim v tom z mé strany "něco" brání. Nemyslím si však, že lidem je dána volba toho, čím by chtěli být. Tady se přeci nejedná o žádný reklamní marketing, kde si vybereš oděv a máš ho i s donáškou až do domu. To si lidé možná tak idealizují, že si něco vyberou.

Loni ti vyšla dle mého názoru velmi poutavá "Kniha Nosferatu - vampírská bible". Přečetl jsem jí takřka jedním dechem a to hned dvakrát. Zastavit bych se chtěl (k mé lítosti k podrobnějšímu rozboru nemám prostor, pozn. -VŠ-) pouze u jedné tebou v knize popsané šokující domněnky. Skutečně je možné, že může být něco na tom, že Titanic šel ke dnu proto, že se na jeho palubě nalézala tajemná schránka s pozůstatky Amon - Réovy kněžky, jež měly tak konečně nalézt svůj žádaný klid na dně oceánu?

No, když mi nevěříš, zeptej se Ivana Mackerleho nebo Jenny Nowak. Oni ti to potvrdí. Na prameny do zahraničí ti kontakt dávat přirozeně nebudu. A mimochodem, Titanic převážel pouze rakev, ostatky kněžky někdo ukradl. Dosud nebyly nalezeny.

Anděl temnot

Nedá mi to, abych se tě jako obyvatele Jihlavy nezeptal na něco, co dozajista nezajímá pouze mou maličkost. Jaké zaujímáš stanovisko k záhadám a tajemným jevům, již notně mediálně zpopularizovaným, které se mají dít v katakombách pod jihlavským náměstím?

Beze sporu máš na onu věc vlastní názor. Jihlava má mnoho tajemství. Katakomby jsou jen jedním z nich.

A otázka na úplný závěr. Co říkáš na to, že jseš coby filosof temnoty označován za renesanční postavu nového věku? Jak bys ty sám pro čtenáře charakterizoval onu obnovu? Spočívá tato mimo jiné také v tvých poselstvích? Skutečně tkví problém lidstva v tom, že zavraždilo tajemno a do propasti svrhlo nadpřirozeno? Je nám bytostně potřeba nebránit se těmto jevům?

Problém lidstva není v tom, že zavraždilo tajemno. To je problém dnešní přetechnizované doby, kdy lidé celé hodiny čumí na Internet nebo si povídají s televizí a věří všemu, co jim tato média nasuplují. Lidstvo je především problémem samo sobě, stále zápasí s nejistými definicemi svobody, dobra a zla. Nietzsche tvrdí, že lidstvo je jen oklika přírody jak vytvořit pár vyjímečných jedinců. Já si myslím, že tajemný neviditelný svět je součástí světa hmotného. Je hodnotnější v tom, že není omezen prostorem a časem. A tím, že se ho zříkáme, se o něco okrádáme. Říká se, že vesmír má dokonalý řád. Já ale tvrdím, že podstatou všeho byla temnota a chaos, z něhož vše povstalo a řád se musel teprve vytvořit. Možná to byl úkol svěřený na Zemi člověku.

Hlavní diskografie:

Amulet 1992
Gotika 1994
Nosferatu 1995
Werewolf 1996
Ztraceni v Karpatech 1998

Související doplňující diskografie:

Vampir Songs For Agnes (demo) 1991
Demoniac (live demo) 1991
Heretic (demo) 1993
Black Ritual (live demo) 1994
Tančící Belial (kazeta se scénickou hudbou) 1994
Mistr a Markétka (kazeta) 1994
Legenda o krysaři (kazeta s hudbou k divadelní hře) 1996
Mozart Is Dead (kazeta) 1998
Evangelium (kazeta) 1998

Odkaz:
http://www.maffet.cz/www/xiii


zpět
Rozhovor přečten: 5050x         Autor: Vratislav Šantroch