Whiplash ... Rozhovory ... Rozhovory
Nejnovější

Recenze:
ASMODEUS
MALIGNANT TUMOUR
MORTIFILIA
TERROR
NASTY RATZ

Recenze - live:

CANNIBAL CORPSE
HARLEJ
BASINFIREFEST 2014
HARLEJ

Rozhovory:
IMODIUM
NASTY RATZ
ABRAXAS
TONDA RAUER
D.O.P.

Články:
FESTIVALY A ROZHOVORY
BRUTAL ASSAULT TOUR 2012
ČERNÁ DÍRA XXXII.
ČERNÁ DÍRA XXXI.
VZPOMíNKY NA VADER

Nejčtenější

Recenze:
MASTURBACE
24.10.2006 | 16415 x
CALES
22.10.2006 | 13895 x
HARLEJ
05.10.2006 | 13418 x
HARLEJ
29.10.2006 | 13324 x
FORGOTTEN SILENCE
22.08.2006 | 13309 x

Recenze - live:
NOC PLNÁ HVĚZD
03.08.2006 | 34318 x
ARAKAIN, PANDEMIA
25.12.2006 | 14350 x
KORPIKLAANI a další
08.11.2006 | 14198 x
BRAINWASHING FEST
04.05.2006 | 14186 x
SSOGE, ENDLESS
24.01.2007 | 13893 x

Rozhovory:
MILOŠ "DODO" DOLEŽAL
06.11.2006 | 17469 x
HARLEJ
31.10.2006 | 17431 x

Články:
MASTERS OF ROCK 2007
13.01.2007 | 15711 x
ČERNÁ DÍRA XXIX.
18.12.2007 | 14652 x

 Whiplash
Počet recenzí: 1705
Počet recenzí-live: 235
Počet rozhovorů: 230
Počet článků: 98
Počet skupin: 1071
Počet odkazů: 92
RHODIAN
Zběsilá jízda paralelními životy



     Cyber metaloví Rhodian se vrátili letos s novým albem a já nemohl jinak, než si jednoho pěkného červnového odpoledne dát sraz s kytaristou Olasem v jedné hospůdce na okraji Brna, s tím, že z něho vytáhnu pár aktuálních informací aniž bych tušil, že se to zvrhne skoro v jeden velký tříhodinový monolog páně kytaristy…ale to je naprosto super, co může být lepšího, než ukecaný a příjemný muzikant…hahaha. No a jelikož jeho družina, kromě dvou recenzí je v našem magazínu poprvé, určitě se nebudete zlobit, když Vám tento pokec nabídnu v plném rozsahu, jak byl zaznamenán.

      Olas začal zprvu povídat o jejich začátcích, jak se cítí po vydání nového CD, jestli si myslí, že si vytvořili nějakou komunitu, nebo co říká na Brno ohledně moderny… prostě hned spustil a takhle to vypadalo…

No jéje to byly doby, když jsme začínali, pamatuju si to celkem dobře. Měli jsme tehdy pravidelný koncerty a to bylo o tom, že jsme každý měsíc museli zahrát v klubu. Bylo to příjemný, komunitu jsme si nevytvořili, ale naučili jsme se spoustu věcí, navíc to bylo totálně chlastací období. Což se třeba potom projevilo i na některých našich nahrávkách, třeba na „Fact-or-your-fiction“, je poslední skladba vyloženě inspirovaná raním návratem Brnem. Brno má totiž svoje kouzlo a obrovskou magii (akorát nemá ty lidi co choděj na koncerty). Spousta lidí, rockerů, ti řekne, že Brno je alternativní město (což jde podle mého lehce vystopovat, když se podíváš na interprety a kapely, který jsou odtud..např. Iva Bittová, Progres…atd.). Jestli je Brno i trošku zakonzervovaný, co se týče nějakého hudebního vývoje směrem k moderně, nevím, ale my jsme jako první věc postřehli, že v okolí Prahy jsou různý vesničky a městečka (včetně Prahy samotné), kde se to velice dobře chytá a postupem času jsme se vypracovali tam a i v té Praze se vždy domluvíme na nějakých akcích. A pokud si dobře pamatuju, tak první koncert, kde jsme ucítili přenos energie mezi námi a publikem, byl v Neratovicích. To bylo něco šílenýho, v devět hodin večer jsme nastoupili na podium a ještě ve tři ráno nás nechtěli pustit dolů! Repertoár jsme otočili snad třikrát. A to nás znali jen díky tomu, že jim na stránky někdo vystavil odkaz, že tahle kapela tady bude hrát a je to něco ve stylu Ministry nebo Fear.Factory. Což zdaleka tehdy nebylo asi pravdou, ale lidi si songy stáhli a líbilo se. Hráli jsme asi strašně -podle mých dnešních měřítek, ale ty lidi to chytlo a bylo to moc fajn.

Jestli můžu srovnávat, tak jak jsi mluvil o tom vašem vývoji, je to fakt, znám vás pěkně dlouho a je to tam cítit. Musím říci, že když jsem slyšel vaše druhé demo „Structure of Convergeny“ z devadesátého osmého (první po změně stylu), tak i v té době mě to připadalo na český poměry nadprůměrný…to samé platí o „Fact….“ Vašem prvním CD albu…

Promiň, ale třeba my za naše první album považujeme až to letošní…ono je to o úhlu pohledu, ale já si myslím, že rozdíl mezi demem a vydanou nahrávkou je asi lisovna a velký náklad. Takže třeba „Too High“bylo děláno technologií transparentu a to je někde mezi pálením a lisováním, takže zase rozpor, u nás je to prostě marný...

Haha…no to asi jo…mě na vás vždy fascinovaly ty různorodé atmosféry, pohrávání si s nimi, počítačové inspirace, někdy mi připadá, že i dadaismus se tam objeví?

Určitě nejsi Profiku první kdo se na to ptá. Já třeba zmíním text z novinky „We left our playgrounds too soon“ a jak vznikla. U nás, kde bydlím, vybudovali hřiště, no vcelku fádní informace, ovšem to hřiště je opravdu velký a když je noc, je tam strašně velký osvětlení, takže v noci to vypadá jakoby to byla třeba přistávací plocha pro UFO a hned za tím je škola, kam jsem chodil na ZŠ a když si v bytě zhasnu a osvětluje mě to do kuchyně, to má strašně silnej emocionální náboj a díváš se na tu školu, padne na mě ta nostalgie těch let. Chápeš jo? Nebo, když jsem poslouchával Linkin Park, tak oni měli jakousi skladbu, kterou už vůbec teď nehrají (Eisier to Sun). Taková utopená věc na desce to byla a já jsem si tehdy to poslechl, a říkám si, kurnik, to chci přesně říci i já! Takže tohle mě hrozně nakoplo v tom, že musím udělat něco, co bude mít takovou atmosféru. Prostě se někdy stane, že si něco poslechneš a víš, že to je to co by jsi chtěl vyjádřit i ty. Pak ten proces tvorby jde moc rychle, jindy je to pozvolný, až pomalý. Skladba „Bpm“ z posledního CD například, byla odsouzena k zániku, ležela mi v šuplíku pěkně dlouho. No a já jsem jednou posílal Martině hotový věci a abych trochu zamachroval, že jsem se neflákal a složil jsem toho víc, tak jsem poslal i toto. No a ty věci o kterých jsem si myslel, že budou ok, vypadly a jediná, ta k zániku odsouzená věcička přežila a je to bomba! Ta píseň má fakt grády, na nic si nehraje a když to Martina zpívá, je hrozně uvěřitelná…když ji třeba řeknu, že bude zpívat o zkáze světa, málokdo tomu uvěří.

Zaujala mě hodně textově první skladba, kde se odkazujete na jakýsi chybný překlad do češtiny nějakého románu. O co se jedná?

Tak ten autor – William Gibson, to je naprosto největší modla všech cyber punkerů, ale je to taky samozřejmě literární směr. Když si najdeš nějakej server, který se tímto zabývá, nebo skupiny hrající EBM, tak na 100% bude mít někdo název písničky „Neuromancer“ – to je knížka, kterou napsal. Je to trilogie cyber punku – „Neuromancer“, „Hrabě Nula“ a „Mona Lisa Overdrive“. Což je i naše skladba na posledním albu. My to ale vzali totálně po svým. No a ten překlad, to je sranda, protože to dělal člověk, kterej to totálně udělal jinak a vznikl z toho tento hybrid – „Zběsilá jízda“ přeloženo po jeho.

Vidíš, a já myslel, že to má co dělat s nějakýma japonskýma animé..nebo co?

No, většinou lidi dojdou a říkají, že je to z nějaký počítačový hry, nebo tak něco. Je to tak od každého něco. Mě třeba japonský animé a vůbec celá ta jejich kultura děsně vzala U nás je ta inspirace spíše podle seriálu „Neon Genesis Evangelion“, což je zase naprostý kult po celým světě a dokonce i tady u nás. Hodně se vedou diskuze o čem to vůbec je, ten seriál? Podle studií, je to o tom, že v roce 2014 bude zkáza lidstva. Japonci jsou na to už zaměření dost dlouho, a zbude jen hrstka lidí. Podle svitků od Mrtvého moře, se předvídá, že zkázu bude předcházet příchod smrtících andělů. Jediný, kdo je může zastavit jsou lidé, kteří pilotují speciální roboty a jsou narození po této zkáze. Říká se tomu „Druhý úder“. Což už bylo v roce 2000, takže těm lidem v době zkázy bude kolem 14ti roků. Jsou to děti se vším všudy, se všema neřestma, mají pubertu…a zatímco na začátku, jde o to, jak zničit ty anděly, tak to končí mega brutální psychologickou studií reálných traumat těch děcek – neskutečný psycho prostě! Ty děcka tam musí přijít o jednoho z rodičů, většinou o matku, jinak nebudou vybráni aby mohli pilotovat v tzv. synchronizaci a mnohokrát prochází těžkými souboji. A tam se potom studují ty psychologický dopady. Když to vezmeš, tak je to velice reálné! Tímto se ten seriál vymyká, ono Japonci jsou úplně jiní. No a ten Berserk, to je takovej stav, kdy ten robot už teoreticky by neměl fungovat. Ještě existuje pokračování „ Konec Evangelia“, kde všichni zemřou, ale tam je ten Berserk dotažen do takové dokonalosti, že vlastně potom začíná jakoby nová kapitola lidstva. Nevím, jestli je záměrem, že zůstanou jen dva lidi a ti budou potom plodit potomstvo? Říkám, jsou debaty o tom na netu…třeba názory, že to vůbec není o těch robotech, ale o tom jak dospívají ty děti a je to jen přenesený. Prostě že se člověk musí rvát s různýma nástrahama (to jsou ti andělé)…
     Berserk kultuře je věnován jeden song a ještě pár songů, které jsou opravdu kybernetické, ale máme tam i celkem dost civilní věci. Třeba ty dětský hřiště, jak jsme o tom už mluvili. Nebo „Lolita 3D“ – to jsem zase brouzdal jednou po síti a narazil na stránky, kde bylo 3D porno, a tak jsem si na to kliknul. Nebylo to bůhví jak dobře udělaný, ale říkal jsem si, že tyhle ty technologie budou jednou na takové úrovni , že udělají naprosto realistický klip, který nebudeš chopen rozeznat od skutečnosti. A nebylo by to dobrý třeba vyrábět pro lidi, kteří jsou pedofilní? Já myslím, že jo! Byly by to jen 1 a 0, což není trestný – prostě data, no a byla ba tam nějaká Lolita. Je to o tom pocitu té Lolity , která je 1000x zneužívána virtuálně.


Co se týče textů, tak jsem si všiml, že už i Martina se začíná více prosazovat…

Jo, holka to zkouší, a je to dobře. Když k nám přišla, tak měla v ruce deníček s básničkama, které ji někde otiskli a říkala „To jsem já“ …haha. Měla tam moc pěkný věci, pěkný obraty atd. Pak jakoby na dlouhou dobu usnula a až teď se začíná probouzet a doufám, že to neskončí! Buším na dřevo Marťo!

Když jsem poslouchal vaši novinku, připadlo mi, že je oproti minulému albu „Too High“ jakoby živější, propracovanější. Prostě se mi zdálo, že jste u „Too High“ přešlapovali na místě a novinka je polita živou vodou…řekněme.

To je asi logické vyústění toho, že jsme zhustili síto, které písničky projdou a které ne! Víš ta autocenzura souvisí i s věkem. Člověk už potom vyhazuje věci o kterých ví, že nebudou fungovat, zůstává jenom to nejlepší. Já jsem k sobě daleko sebekritičtější. Taky nastal obrat v myšlení – tzn.řekli jsme si, že fanoušek je od boží přirozenosti nedůvěřivý a když ho chceme dostat, tak to musí být děsně přesvědčivý! „Too High“ pro mě znamená velkou školu co se týče programování, tam už jsou poměrně dobře zvládnutý rytmy, jungle…a to co říkáš, je vcelku možný, když se na to díváš jako na písničky, a tak by se na to asi mělo dívat ne? Podívej se např.na Korn. To jsou písničky, ale mají tam tvrdý rify …český kapely hrají nejdříve ty rify a potom ta písnička je kde? To si musí člověk uvědomit.
     A jelikož vidím, že si listuješ v bookletu našeho nového CD, tak ti rovnou řeknu něco o tom na co se určitě chceš zeptat….apropó, jak se ti líbí?


…počkej jak víš na co se chci ptát? No jo máš pravdu…jasně, je to super!

Díky! Grafika…tak tomuhle procesu my už vnitřně říkáme martyrium christi. Protože podívej se, chceš mít sjednocenou grafiku, to je jasný, chceš aby měla nějakou myšlenku, aby to bylo kvalitní a aby to spojilo všechny písničky, který tam máš. Tak jsme začali tentokráte hledat na netu, jelikož je to poměrně dobrý médium. Našli jsme tam super lidi – grafiky z Chorvatska, v čele s Kristijanem Stuhlim. Nejsou to ovšem žádní amatéři. Třeba konkrétně ten Kristijan, vyhrál konkurz na znělku CNN. Prostě nás ti Chorvati oslovili a ač nemám sice moc kvalitní AJ, nějak jsme se dohodli po té co navštívili naše stránky a poslechli muziku. Rovnou nám řekli věci, který nesmíme použít, protože jsou autorský prodaný. Konečná fáze proběhla tady v Brně ve studiu „Černá a fialová“, které nám doporučil Poly (Insania).A ani zde si nemůžu stěžovat, to byli také výborní lidi. Ještě jsme měli, pro zajímavost, kontakt s jedním Brazilcem, který byl taky eso ve svém oboru, ale jak to chodí, když máš něco namyšleného, obvykle to nevyjde.

Na novince jste mimochodem také využili služeb jedné dětské taneční skupiny z Brna, což vidím jako skvělé oživení alba…

Máš pravdu. Také to tak vidím. Je to velké splnění mého dávného snu, protože jsem to chtěl použít už dříve. Předběhl mě sice Poly…hahaha ale to nevadí, prostě se až nyní naskytla příležitost. Nějak jsem se dostal k tomu, že jsem napsal jeden song pro dětský taneční sbor MAGIC FREE GROUP – což jsou mistři světa v disko tancích. Napsal jsem pro ně hymnu a nějaký další věci a tušil jsem, že když jsou schopni nazpívat písničku pro sebe, že to zvládnou i pro nás. Oni mají velký cit pro rytmus, mají to holt v sobě. Třeba jsem chtěl dělat takový kejkle, že „Bpm“ se nazpívá na jednu dobu a ne na protidobu a že se to posune počítačem. Ty děcka mě tam přišly a oni to normálně bez mrknutí oka nazpívaly, jak jsem to chtěl. Super! Navíc ty dětičky mají neskutečnou energii, což je také další plus ohledně naší a jejich spolupráce.

Hele Oldo, ještě mě prosím řekni, jak to že si můžete dovolit na koncertech apod.rozdávat vaše těžce „vypocená“ alba? Prostě jen tak říci, kdo chce naše CD, tak ať dojde. To je také jeden unikát mezi kapelami, zvláště tady v naší republice…

Jo, to my děláme...

To jste tedy štědrá skupina!

To bych prosil...Jak chceš tu muziku dostat mezi lidi? Když odvedeš tolik práce a potom řekneš, komu se to líbilo, ať si přijde pro nosič. Jsem prostě přesvědčen, že ty nápady jsou skvělý a tak to do těch lidí musíme prát jak se dá! To je naše filosofie. A pokud si někdo natahá naše songy na mp3? No problem, jen tak dál.

To se moc nevidí.

No to máš pravdu, dokonce nás od toho Poly zrazoval. Prý si toho lidi nebudou vážit, ale my jsme takoví .

Je to sice již pár týdnů, když jste měli křest, ale zeptám se, jak se vám přihodilo, že tohoto aktu se na „Favále“ v Brně zhostil již mnohokráte v rozhovoru zmiňovaný Poly?

Ani to nic tak překvapivého nebylo. „Fact-or-your Fiction“ nám kupříkladu křtil Klíma, takže jsem zase využili služeb někoho z Insanie. A je to takové zadostiučinění. Hned vysvětlím. Bylo kdysi období, když jsem honil stupnice po hmatníku a jedna kámoška mi říkala ať jdu s ní na koncert, že hraje Insania a že tam budou zrovna křtít svoji prvotinu „Crossfade“. Mě se moc nechtělo, protože jsem znal jejich dřívější věci a to se mi moc nelíbilo. Ale ona mě přesvědčila tím, že už hrají jinak. Tož jsme vyrazili a já stál na koncertě asi metr od Polyho. Najednou jsem člověče zjistil, že tancuju a to byl koncert na kterým jsem pochopil, že není důležitý hrát složitě aby to bylo dobrý, ale naopak. Tím mám k Insanii velmi vřelý vztah a děkuju jim za změnu v myšlení…hahaha. Tudíž Poly jako kmotr, to je to zadostiučinění o kterým jsem mluvil před chvílí.

„Enter the Password: Berserk“ obsahuje také kromě všech textů, informací..dva pěkné videoklipy.

Jsem rád, že se ti to líbí. Jedno je z „Too High“ – „Cosmic Girl“a druhým jsou „Paralelní životy“ z novinky. To první je takové náročnější, hlavně ve výpravě a hereckém obsazení (P.Liška, Gábina Ježková..) a také po finanční stránce. Stálo nás to hodně energie, ale povedlo se, myslím. Režisér Jiří Šimáček to prostě dotáhl do geniálního konce. Sama ta písnička je taková parodie na Akta X a Muldera a Sculyovou. Ta druhá byla zase celkově jednodušší, natáčelo se v Technickém muzeu a byla to spíše taková sranda. Ale za oběma si plně stojíme a jsem rád, že to můžeme také lidem nabídnout!

Víš co mi ještě vrtá hlavou? Jak je to s tím vaším názvem RHODIAN či RHONDIAN? Asi nejen já, v tom mám trošku zmatek.

To je úplně jednoduché, dříve jsme byli opravdu RHONDIAN, ale jelikož to všichni komolili na RHODIAN a také naše vědma nám doporučila N vypustit (karty prostě mluvily nesmlouvavě), od roku 2004 jsme RHODIAN. Na našich stránkách v sekci videoklip je také mp3 s vysvětlením – to co jsem teď říkal, nic víc.

Tak jsme se kamaráde dostali na konec našeho pokecu…

…jasně já vím, co po mě budeš chtít, abych už přestal kecat, sbalil si věci a táhl odkud jsem přišel, že?

Jasně...

Tak já tedy padám a pokud by náhodou někdo přece jen měl o Rhodian zájem, budeme jen rádi, když si nás na koncertě, nebo na CDčku poslechne. Zdravím všechny čtenáře Whiplashe a mějte se krásně a užívejte léta.

Dík i Tobě Oldo a vy milí naši vyplašení čtenáři, si koukejte prohnat hlavou pořádnej „Berserk“!!!



Aktuální sestava:
Oldřich Hladký ml. – kytara, samply
Marek Loučka – basa
Martina Abrahamová – zpěv
Honza Lukl – bicí – NEW

Diskografie:
Sic Erat In Atis – 1997 –demo MC, vlastní náklad
Structure of Covergency – 1998 – demo MC, vlastní náklad
Fact-or-Your Fiction – 2000 – album CD, Black Orchid production
Too High – 2002 – album CD, Black Orchid Production
Enter the Password: Berserk - album CD, Elysion

Kontakt:
http://www.rhodian.cz


zpět
Rozhovor přečten: 5999x         Autor: Profa